6-12 Ιουνίου
Θόλος ΚΠΙΣΝ
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου x ΚΠΙΣΝ x MONOM
Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) φέτος ενώνουν για τις δυνάμεις τους, και εγκαινιάζουν τη δυναμική αυτή σύμπραξη με μια πρωτοποριακή ηχητική εγκατάσταση που συνενώνει τεχνολογία, τέχνη και μουσική, σε επιμέλεια του Σταύρου Γασπαράτου. Για πρώτη φορά το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει την τεχνολογία 4DSOUND του στούντιο ΜΟΝΟΜ, η οποία δημιουργεί εμβυθιστικά ακουστικά sessions που δεν είναι απλώς συναυλίες αλλά αισθητηριακές εμπειρίες που εκτείνονται πέρα από την απλή ακρόαση.
Στον Θόλο του ΚΠΙΣΝ, το MONOM θα στήσει μια μοναδική πολυκάναλη ηχητική εγκατάσταση αξιοποιώντας την καινοτόμο τεχνολογία 4DSOUND. Χάρη σ’ αυτό το προηγμένο σύστημα, ο χώρος μετατρέπεται σε ένα ολογραφικό ακουστικό περιβάλλον, όπου ο ήχος αγκαλιάζει το κοινό από κάθε κατεύθυνση, αναδεικνύοντας τη δύναμη του πολυδιάστατου ήχου να δημιουργεί κοινότητες ακροατών και να μεταμορφώνει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τη μουσική.
Με εγκαταστάσεις που προσκαλούν τους επισκέπτες να εμβυθιστούν σε συναρπαστικούς ηχητικούς κόσμους και μια σειρά ζωντανών μουσικών παραστάσεων που αξιοποιούν τις δυνατότητες του 3D ήχου, το κοινό θα βιώσει μια αληθινά πολυδιάστατη εμπειρία.
Το MONOM είναι ένα στούντιο με έδρα το Βερολίνο που δίνει έμφαση στη χωροποίηση του ήχου (sound spatialization) αξιοποιώντας το πρωτοποριακό σύστημα 4DSOUND για να συνενώσει τεχνολογία, τέχνη και μουσική σε εικονικά ηχητικά περιβάλλοντα που βιώνονται με ολόκληρο το σώμα. Έχοντας να επιδείξει συνεργασίες με πάνω από διακόσιους καλλιτέχνες, το MONOM αποκαλύπτει το εύρος της λειτουργίας του σε χώρους που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για ηχητικές και χωρικές καλλιτεχνικές εξερευνήσεις. Το έργο του έχει παρουσιαστεί από ιδρύματα, εταιρείες και διοργανώσεις, όπως το Barbican Immersive (προσεχώς), το CTM Festival, το MUTEK, το The New York Times Climate Forward, το D’strict, η Google, το Reethaus, το Mercer Labs: Museum for Art και Technology, το COP26, διαμορφώνοντας μια παγκόσμια κοινότητα αφιερωμένη στη διεύρυνση των ορίων του ήχου και της τέχνης.
Πρόγραμμα
10.00-14.00 Family Project
Ο Βασιλιάς του Γκρι και της Σιωπής
Της Σοφιάννας Θεοφάνους, σε συνεργασία με το στούντιο MONOM
Ένα τρυφερό αλληγορικό παραμύθι για όλη την οικογένεια, όπου οι λέξεις και οι ήχοι ζωντανεύουν και μας ταξιδεύουν σε μαγευτικά τοπία. Μια ιστορία ύμνος στη δύναμη της τέχνης, της ελπίδας και της φαντασίας.
Κατάλληλο για όλη την οικογένεια
Διάρκεια: 30΄
Είσοδος ελεύθερη
Παραγωγή MONOM • Κείμενο – Δραματουργία Σοφιάννα Θεοφάνους • Σύνθεση & Χωρική ηχητική επεξεργασία 4DSOUND William Russell, Louis McGuire • Αφήγηση Αλεξάνδρα Λέρτα • Ηχολήπτης 4DSOUND Shehryar Ahmad • Συντονισμός στούντιο MONOM Alejandra Ríos
Συμπαραγωγή Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) • Δωρητής της συμμετοχής του ΚΠΙΣΝ Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)
17.30
The Elements – Earth, Fire, Water, Wind, and Aether
5 ηχητικά φιλμ από τη MONOM
Πέντε ηχητικά έργα από την ομάδα της ΜΟΝΟΜ που προσκαλούν τους ακροατές να παραδοθούν μια ατόφια ηχητική εμπειρία και να γίνουν ένα με τα στοιχεία της φύσης, που αποτελούν άλλωστε αναπόσπαστο μέρος της ανθρώπινης ύπαρξης.
18.30-23.00
MONOM Archive Show
Τέσσερα έργα που δημιουργήθηκαν ειδικά για το σύστημα 4DSOUND
Suzanne Ciani, “Improvisation on Four Sequences”
Στο έργο “Improvisation on Four Sequences” της θρυλικής Suzanne Ciani, αποκτάει σάρκα και οστά η πλούσια κληρονομιά της ηλεκτρονικής μουσικής, από τη ρηξικέλευθη αμερικανική avant-garde στα τέλη του 1960 μέχρι τις club σκηνές του Λος Άντζελες και της Νέας Υόρκης τις επόμενες δεκαετίες. Η Cianni συμπυκνώνει όλα τα εμβληματικά στιγμιότυπα της ηλεκτρονικής μουσικής σε μια συναρπαστική μουσική ερμηνεία, και οι αυτοσχεδιασμοί της ανακαλούν κάθε ορόσημο στη γενεαλογία του ηλεκτρονικού ήχου ήδη από το 1970 και έπειτα. Η απαράμιλλη ακρίβεια, η βαθιά ηχητική ευαισθησία και η θεμελιώδης συμβολή της Cianni στη διαμόρφωση της ηλεκτρονικής μουσικής αποκρυσταλλώνονται σε μια περφόρμανς που ξεπερνάει την τεχνική αρτιότητα για να καταγραφεί ως ηλεκτρισμένη συναισθηματική εμπειρία.
Evita Manji, “Echo(location) Chamber”
Μια χωρική σύνθεση που εμβαθύνει στα ενδότερά μας τοπία, εκεί όπου η ηχώ συλλαμβάνει το περίγραμμα του χώρου μέσα στο σκοτάδι και η μουσική αρθρώνει όσα οι λέξεις αδυνατούν να μεταδώσουν. Το υποβλητικό αυτό σάουντρακ ξεδιπλώνεται σαν ένας στοχασμός πάνω στις χωρικές αντηχήσεις και τον ρυθμικό παλμό του ήχου, γεφυρώνοντας το εφήμερο με το ουσιώδες. Σε αυτό το έργο, η έννοια ενός «δωματίου αντηχήσεων» ξεπερνά την απλή εφαρμογή της κυκλικής επανάληψης (loop) και ανάγεται σε μια άλλη διάσταση, σε ένα δυναμικό περιβάλλον όπου τα κύματα του ήχου ανακλώνται και επιστρέφουν, αποκαλύπτοντας σταδιακά το συναισθηματικό ανάγλυφο που ελλοχεύει μέσα στο ίδιο το κενό.
Cinna Peyghamy, “Live at MONOM (25.05.24)”
Η ζωντανή εμφάνιση του Cinna Peyghamy στο στούντιο MONOM παρέσυρε το ακροατήριο σε μια μαγευτική ηχητική περιπλάνηση, μέσα από μια συνάντηση των παραδοσιακών ηχοχρωμάτων του περσικού κρουστού τομπάκ και των αχανών avant-garde δυνατοτήτων του modular synthesizer. Οι αυτοσχεδιαστικές του ακολουθίες ξεδιπλώθηκαν αβίαστα στον χώρο, συνυφαίνοντας τον κόσμο των περσικών κρουστών με την ηλεκτρονική ηχητική πρωτοπορία. Η υψηλή δεξιοτεχνία του Peyghamy στο τομπάκ εξασφαλίζει ένα ρυθμικό υπόβαθρο που ανακαλεί μια βαθιά πολιτισμική κληρονομιά, ενώ το modular synthesizer προσδίδει μια αιθέρια και φουτουριστική διάσταση, καταλήγοντας σε ένα αρμονικό χαρμάνι που αψηφά τα όρια των μουσικών ειδών. Η συναυλία εξελίχθηκε σε ένα δημιουργικό back-to-back με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του MONOM και καλλιτέχνη χωροποίησης ήχου William Russell, ο οποίος εμπλούτισε τη ζωντανή ερμηνεία του Peyghamy με τη ζωντανή χωρική της επεξεργασία. Η σύμπραξη ηχογραφήθηκε, αποκρυσταλλώνοντας έτσι μια εφήμερη στιγμή μέσα στον χρόνο στη μορφή μιας μόνιμης ηχητικής εγκατάστασης.
Andrea Belfi, “Above my Door, There Is Knocking”
Το έργο Above My Door, There Is Knocking του ντράμερ και συνθέτη Andrea Belfi εστιάζει σε δύο ακουστικά κρουστά όργανα, τη γκρανκάσα (μπότα) και το κύμβαλο (πιατίνι). Τα δύο κρουστά συνενώνονται σε μια ευρύτερη ηλεκτρονική σύνθεση, δημιουργώντας ένα μουσικό σώμα που προσομοιάζει στη δυναμική ορχήστρας. Το ηχητικό έργο, διάρκειας 28 λεπτών, επαυξάνει τις ακουστικές ιδιότητες των δύο οργάνων μέσα στον χώρο, ενώ η διαστολή και η συστολή των ηχητικών στοιχείων εισάγει τον ακροατή σε μια αφαιρετική αφήγηση, η οποία διαμορφώνεται από εναλλασσόμενες στιγμές τρυφερότητας και δυναμισμού.
Παρακαλούμε σημειώστε ότι η εγκατάσταση περιλαμβάνει ήχους υψηλής έντασης, ως βασικό στοιχείο της λειτουργίας της.
Τρίτη 10 Ιουνίου
Σπύρος Πολυχρονόπουλος LIVE
Nearfield
Μια εμβυθιστική πολυκαναλική εμπειρία όπου τα όρια μεταξύ φυσικού και συνθετικού ήχου συγχέονται. Κατακερματισμένα ηχοτοπία, κρουστικοί ήχοι, drones συντονισμοί από έγχορδα και μεταβαλλόμενες υφές από modular synths συγκρούονται και διαλύονται μέσα από πολλαπλές φάσεις ψηφιακής επεξεργασίας. Καθώς κινείται στα άκρα του ακουστικού φάσματος –από διαπεραστικές υψηλές συχνότητες έως πυκνές, απτές χαμηλές– το «Nearfield» προσκαλεί το κοινό σε ένα οικείο ακουστικό τοπίο, όπου η προσοχή μεγεθύνει τις πιο μικρές χειρονομίες και τα κρυφά ηχητικά ίχνη πάλλονται ακριβώς κάτω από την επιφάνεια.
Παραγωγή MONOM • Σύνθεση Σπύρος Πολυχρονόπουλος • Χωροποίηση 4DSOUND William Russell, Σπύρος Πολυχρονόπουλος • Μηχανικός 4DSOUND Shehryar Ahmad
Πέμπτη 12 Ιουνίου
Ben Frost LIVE
The Light Mistaken for Morning
Μια καθηλωτική νέα δημιουργία του Ben Frost σε συνεργασία με το στούντιο MONOM
Ο Ben Frost παρουσιάζει ζωντανά ένα ολοκαίνουριο έργο σχεδιασμένο ειδικά για το ριζοσπαστικό σύστημα 4DSOUND του στούντιο MONOM. Καλλιτέχνης που διευρύνει διαρκώς τα ηχητικά όρια, γνωστός για την έντονη και ασυμβίβαστη ηχητική του παλέτα, ο Frost εξερευνά εδώ την αρχιτεκτονική του ίδιου του ήχου, σμιλεύοντας ένα περιβάλλον που αγκαλιάζει τον ακροατή με μεταβαλλόμενες ριπές υφών, έντασης και χωρικών κυμάτων.
Παραγωγή MONOM • Σύνθεση Ben Frost | Χωροποίηση 4DSOUND Ben Frost • Επικεφαλής μηχανικός 4DSOUND William Russell • Β΄ μηχανικός 4DSOUND Shehryar Ahmad