Connect with us

Θέατρο

grape: 14 παραστάσεις θεάτρου και χορού φιλοδοξούν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό

Δημοσιεύθηκε

στις

Για πρώτη φορά στην ιστορία του, το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου εγκαινιάζει μια σημαντική πρωτοβουλία,  ανοίγοντας το δρόμο για μια συστηματική πλατφόρμα επικοινωνίας Ελλήνων και Ελληνίδων καλλιτεχνών με τη διεθνή σκηνή Θεάτρου και Χορού.

Για τη συστηματοποίηση της προβολής και της εξαγωγής των έργων των καλλιτεχνών αυτών, δημιουργήσαμε και παρουσιάζουμε φέτος τη νέα πλατφόρμα για την εξωστρέφεια των Ελλήνων δημιουργών, μια Αγορά για τις ελληνικές Παραστατικές Τέχνες GREEK AGORA OF PERFORMANCE από την οποία αντλήσαμε το ακρωνύμιο grape.

Για το όνομα αυτό, εμπνευστήκαμε από τον Θεό της Αμπέλου και του Θεάτρου, τον Διόνυσο, τη μέθη που μας προσφέρει η Τέχνη, το ελληνικό καλοκαίρι και το σταφύλι, έναν καρπό που μοιράζεται –άλλοτε ως φρούτο, άλλοτε ως οίνος– και έχει συνδυαστεί με τις παθιασμένες συζητήσεις μας μετά τις φεστιβαλικές παραστάσεις.

Στο πλαίσιο του grape παρουσιάζονται συνολικά 14 παραστάσεις σε δύο διαφορετικές περιόδους (30 Ιουνίου – 11 Ιουλίου & 17 – 22 Ιουλίου). Την πρώτη περίοδο 30 Ιουνίου – 11 Ιουλίου παρουσιάζονται τα εξής έργα:

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΔΕΝΤΑΚΗΣ

Το ρόδο είναι ρόδο της Κατερίνας Λούβαρη Φασόη

30 Ιουνίου –  3 Ιουλίου

Διάρκεια 1 ώρα 40 λεπτά

Πειραιώς 260 (Ε)

30/06 έως 02/07/2023 στις 21:00

03/07/2023 στις 21:30

Άραγε πόσο εύκολο είναι να είσαι διαφορετικός; Να σκέφτεσαι διαφορετικά; Πότε τα όρια της διαφορετικότητας συγκρούονται με τα όρια της ανοχής και της κοινωνικής συνοχής; Η Διονυσία, η ηρωίδα του πρωτότυπου αυτού έργου της Κατερίνας Λούβαρη Φασόη, ζει σε ένα παλιό σπίτι με μόνη συντροφιά τις γάτες της αυλής· τραγουδάει και ονειρεύεται, φοράει πολύχρωμα ρούχα, ανοίγει το σπίτι σε ξένους και ντόπιους και δέχεται το μίσος και τον χλευασμό τους.

Εμπνευσμένο από την πραγματική ιστορία της Δήμητρας της Λέσβου από τη Σκάλα Συκαμιάς, που συγκλόνισε το πανελλήνιο, και με οδηγό το βιβλίο του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ Η δύναμη της αγάπης, το έργο μιλάει για τη βαρβαρότητα και την τυφλότητα των ανθρώπων. Όπως δίδαξε ο Χριστός επάνω στον σταυρό, που είπε «Πατέρα, συγχώρεσέ τους, δεν ξέρουν τι κάνουν», έτσι και η Διονυσία προσεύχεται στο νεκροκρέβατό της για τη σωτηρία της ψυχής της και των ψυχών των έφηβων παιδιών που έγιναν δήμιοί της. Θα ζήσει ανακουφισμένη σχεδόν τον θάνατό της, πιστεύοντας στη δύναμη της συγχώρεσης και στην αιώνια καλοσύνη των ανθρώπων. Μια παράσταση που συγκινεί και προβληματίζει, προσκαλώντας μας να αμφισβητήσουμε κάθε προκατάληψη που οδηγεί στην εξόντωση του διαφορετικού.

Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Παντελής Δεντάκης. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο ερμηνεύει ο Χρήστος Στέργιογλου.

Η φράση του τίτλου ακούγεται από τα χείλη της Δήμητρας της Λέσβου στο ντοκιμαντέρ της Τζέλης Χατζηδημητρίου, Mr Dimitris and Mrs Dimitroula (2019).

Σκηνοθεσία Παντελής Δεντάκης

Κίνηση Σεσίλ Μικρούτσικου

Κοστούμια Κική Γραμματικοπούλου

Σκηνικά Νίκος Δεντάκης, Κατερίνα Μόσχου

Σχεδιασμός φωτισμού – Βίντεο – Φωτογραφίες Αποστόλης Κουτσιανικούλης

Μουσική Νίκος Κυπουργός

Σχεδιασμός ήχου Κώστας Λώλος

Βοηθός σκηνοθέτη Κατερίνα Λούβαρη Φασόη

Εκτέλεση παραγωγής Νέος Κόσμος Ε.Ε. / Μαρίνα Γαβριηλίδου, Νίκος Συμεωνάκης

Παίζουν Χρήστος Στέργιογλου, Γιάννης Παπαδόπουλος, Θανάσης Κρομλίδης, Βασίλης Ντάρμας, Γιάννης Σέρρης

Ηχογράφηση μουσικής Μιλτιάδης Παπαστάμου βιολί, Κώστας Λώλος βιολοντσέλο, κρουστά, Νίκος Κυπουργός πιάνο

30 Ιουνίου Μετά την παράσταση ακολουθεί συζήτηση με τους συντελεστές. Συντονίζει η Δήμητρα Κονδυλάκη.

 

 

ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΜΑΡΑΘΑΚΗ & CLOUDSDONTHAVESHAPE

επώδυνα εύκολο

1 – 3 Ιουλίου

Πειραιώς 260 (Β)

01/07 έως 02/07/2023 στις 21:00

03/07/2023 στις 20:00

Let’s say “a dance for pain”

Ας πούμε ότι είναι ένας χορός για τον πόνο

Πώς κινείται και πώς επικοινωνεί ένα σώμα που πονά; Πού βρίσκονται τα όρια μεταξύ πόνου και απόλαυσης, σε μια εποχή που η εναλλαγή ανάμεσα σ’ αυτά τα δύο γίνεται ακαριαία; Η παράσταση επώδυνα εύκολο αναζητά μια γλώσσα αισθητηριακή, προγλωσσική, ανείπωτη, η οποία να εστιάζει στις αλλαγές της κινητικότητας του ανθρώπου που πονά.

Η ομάδα προσεγγίζει το θέμα του έργου μέσα από μεθόδους, που έχει ανακαλύψει ο άνθρωπος για να διαχειρίζεται τον πόνο, και εξελίσσει το έργο πάνω σε δύο βασικούς άξονες, έναν κινητικό και έναν ηχητικό. Από τη μια, εστιάζει στην αίσθηση του πόνου στο σώμα. Ένα σώμα που πονά, κινείται με τέτοιον τρόπο ώστε πάντα να αναζητά, να συμπληρώνει ό,τι δεν είναι εκεί. Ζει, οργανώνεται και αυτορυθμίζεται μέσα από τη μνήμη εμπειριών όπου ήταν «ολόκληρο» και υγιές. Η κίνησή του, ελλειπτική πια στο παρόν, πραγματώνεται κάθε στιγμή μαζί με ό,τι παραλείπεται. Και από την άλλη, μας οδηγεί να ακούσουμε την ιδιαίτερη γλώσσα με την οποία εκφράζεται το φάντασμα του πόνου.

Οι ερμηνευτές «αφηγούνται» στο μικρόφωνο madras, λέξεις, οδηγίες για τη διαχείριση του πόνου, γελούν, κλαίνε, αναπνέουν και όλα ηχογραφούνται, αναπαράγονται και μεταβάλλονται σταδιακά σε ηχητικές συχνότητες. Στο έργο οι δύο αυτοί άξονες συναντιούνται με ποικίλους τρόπους και φωτίζουν ακαριαία τομές και συνδέσεις που αναδεικνύουν κοινωνικές, θρησκευτικές, πολιτισμικές επιταγές για τον πόνο.

Χορογραφία – Έρευνα Ανδρονίκη Μαραθάκη
Ερμηνεία – Έρευνα Έλτον Πέτρη, Σοφία Πουχτού, Δέσποινα Σανιδά-Κρεζία, Δέσποινα Χατζηπαυλίδου
Δραματουργική συμβολή Στεριανή Τσιντζιλώνη
Σχεδιασμός ήχου – Ζωντανή επεξεργασία με ηλεκτρονικά μέσα Γιάννης Αναστασάκης
Εικαστική εγκατάσταση –Σχεδιασμός & κατασκευή Ναταλία Μαντά
Ενσωματωμένα συστήματα Γιώργος Ρούστας
Σχεδιασμός φωτισμού Νύσος Βασιλόπουλος
Βοηθός Σχεδιαστή φωτισμού Σακάλογλου Τζίνι
Φωτογραφίες Κωστής Καλλιβρετάκης
Επεξεργασία εικόνας Ευτυχία Λιάπη
Ενδυματολογική επιμέλεια Φραντζέσκα Μπούτση
Καλλιτεχνική συνεργάτιδα Ελένη Μυλωνά
Εξωτερικοί συνεργάτες Φίλιππος Βασιλείου, John Britton, Μερσιάννα Ελευθεριάδου, Κωστής Καλλιβρετάκης, Γιώργος Σιώρας Δεληγιάννης, Λήδα Διώχνου
Σύμβουλος ανάπτυξης Ραλλού Αβραμίδου
Εκτέλεση παραγωγής Delta Pi
Παραγωγή Cloudsdonthaveshape
Υποστηρικτές πρακτικής χορού “Let’s be comfortable in our own skin” Mykonos Biennale, Island Connect, Κέντρο Μελέτης Χορού Ισιδώρας & Ραϋμόνδου Ντάνκαν, Unplugged Dance
Συμπαραγωγή Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, Cloudsdonthaveshape
Mε την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ

 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΜΠΙΛΗΣ – ΑΠΑΡÄΜΙΛΛΟΝ

Καταστροφή

1 – 4 Ιουλίου

Εθνικό Θέατρο (Σκηνή “Νίκος Κούρκουλος”)

01/07 έως 02/07/2023 στις 21:00

03/07 έως 04/07/2023 στις 19:00

Ο κόσμος καταρρέει. Ή τουλάχιστον έτσι φαίνεται, έτσι αισθανόμαστε όλο και πιο έντονα, εδώ και αρκετό καιρό. Η παγκόσμια οικονομία είναι σε ύφεση, το ρολόι της κλιματικής κρίσης μετράει αντίστροφα, η πανδημία απειλεί τους κοινωνικούς μας δεσμούς, ο πόλεμος, στη φαινομενική ησυχία της Δύσης, είναι πραγματικότητα.

Έξι πολίτες αυτού του υπό κατάρρευση κόσμου, άλλοι καλλιτέχνες, άλλοι όχι, όλοι ωστόσο με μια κοινή αγωνία για το μέλλον, βρίσκονται εγκλωβισμένοι σε μια σκηνή – καταφύγιο, και αναζητούν τη Μεγάλη Λύση που θα μας λυτρώσει από την επικείμενη Καταστροφή. Όσο τα διαθέσιμα τρόφιμα στερεύουν, αυξάνεται η επινοητικότητά τους, εντείνονται οι αναφορές τους σε πολιτικά κινήματα και φιλοσόφους, ο έρωτας και η δίψα για τέχνη, χορό και μουσική.

Η δραματουργία της παράστασης στηρίζεται σε συνεντεύξεις και έρευνα πεδίου σε περιοχές μετά από καταστροφικά φυσικά φαινόμενα. Παράλληλα, αναφέρεται σε συγγραφείς όπως οι Ντέιβιντ Σεπκόσκι, Βάλτερ Μπένγιαμιν, Μορίς Μπλανσό, Ζαν Μποντριγιάρ κα, ενώ αντλεί και από εμπειρίες των συμμετεχόντων, σε μια κατεύθυνση μείξης του φανταστικού με το πραγματικό, που χαρακτηρίζει την αισθητική αναζήτηση της δημιουργικής ομάδας.

Σκηνοθεσία Δημήτρης Μπαμπίλης

Δραματουργία Δημήτρης Μπαμπίλης – Γεωργία Κανελλοπούλου

Σκηνογράφος – Ενδυματολόγος Δάφνη Αηδόνη

Πρωτότυπη μουσική – Σχεδιασμός ήχου Μανώλης Μανουσάκης

Σχεδιάστρια φωτισμών Ελένη Χούμου

Συνεργάτρια στην έρευνα Δήμητρα Λούπη

Βοηθός σκηνοθέτη Αντώνης Παπανικολάτος

Οργάνωση παραγωγής Κατερίνα Κούρτη

Βοηθός παραγωγής Δανάη Γεωργίου

Εμφανίζονται Μάγια Ανδρέου, Γιώργος Βουρδαμής, Λάμπρος Γραμματικός, Ειρήνη Κυριακού, Μανώλης Μανουσάκης, Αντώνης Παπανικολάτος και «ειδικοί της Καταστροφής»

 

ROOTLESSROOT

Σιωπή

3 & 4 Ioυλίου

Διάρκεια 1 ώρα

Πειραιώς 260 (Δ)

03/07 έως 04/07/2023 στις 21:30

Αν κάτι έχει βάναυσα εκδιωχθεί από τη σύγχρονη εποχή της τεχνολογίας και της πληροφορίας, αυτό είναι η σιωπή. H πανταχού παρούσα καταιγιστική ανθρώπινη δραστηριότητα προκαλεί ακατάπαυστη φασαρία. Και μαζί με τη σιωπή φαίνεται να χάνεται η δυνατότητα ακρόασης. Τι είναι όμως η σιωπή; Τι διαστάσεις μπορεί να λάβει;

Στο τελευταίο τους έργο οι RootlessRoot δημιουργούν έναν κόσμο αφιερωμένο στη σιωπή και στη δύναμή της. Εξερευνούν ένα άγνωστο σύμπαν όπου η σιωπή επικοινωνεί με όσους την αφουγκράζονται, με όσους συνδιαλέγονται μαζί της και αξιοποιούν αυτό που τους προσφέρει. Η σιωπή αντιμετωπίζεται ως μια απόλυτη συνθήκη που φέρνει τους συμμετέχοντες σε αυτή αντιμέτωπους με το μυστήριο του εαυτού τους αλλά και του κόσμου. Άλλοτε ως τόπος στοχασμού, κριτικής σκέψης και ανάμνησης και άλλοτε ως τόπος πίστης, προσευχής και συνάντησης με το θείο, η σιωπή γίνεται ο χώρος για την κίνηση πριν από την κίνηση πριν από την πράξη. Αντλώντας υλικό από τη φιλοσοφία, τη θεολογία, την ποίηση, τη λογοτεχνία και τη ζωγραφική, η ομάδα ερευνά τη συνθήκη της σιωπής ως μέσο αυτογνωσίας και βιώματος του κόσμου. Η κινητική έρευνα, μέσα από αυτοσχεδιασμούς και ασκήσεις, θα προσδιορίσει το χορογραφικό υλικό και τα θεατρικά στοιχεία της παράστασης.

Σύλληψη – Χορογραφία Λίντα Καπετανέα, Jozef Fruček

Μουσική σύνθεση Βασίλης Μαντζούκης

Σκηνικά – Κοστούμια Πάρις Μέξης

Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου Αλέγια Παπαγεωργίου

Σχεδιασμός φωτισμού Περικλής Μαθιέλλης

Σχεδιασμός ήχου – Ηχοληψία Χρήστος Παραπαγκίδης

Επιστημονικός συνεργάτης Κώστας Βραχνός

Επιμέλεια κειμένων Ιωάννα Νασιοπούλου

Κατασκευή σκηνικών αντικειμένων Ηλιάννα Σκουλάκη

Ερμηνεύουν (αλφαβητικά) Aλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Γιώργος Δερέσκος, Λίντα Καπετανέα, Αναστάσης Καραχανίδης, Μαρία Μπρέγιαννη, Χρήστος Στρινόπουλος

Εκτέλεση παραγωγής Polyplanity Productions / Γιολάντα Μαρκοπούλου, Βίκυ Στρατάκη

Βοηθός Εκτέλεσης Παραγωγής Νίκος Χαραλαμπίδης

Ευχαριστίες στη Μάρω Σταυρινού

Συμπαραγωγή Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, RootlessRoot

Mε την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού

 

ΑΝΕΣΤΗΣ ΑΖΑΣ

H Δημοκρατία του Μπακλαβά

6 – 8 Ιουλίου

Διάρκεια 1 ώρα 40 λεπτά

Εθνικό Θέατρο (Σκηνή “Νίκος Κούρκουλος”)

06/07/2023 στις 19:30

07/07/2023 στις 21:00

08/07/2023 στις 17:00

08/07/2023 στις 20:30

Μετά από διαδοχικά sold-out σε Ελλάδα και εξωτερικό ‒μεταξύ άλλων στο Σεράγεβο (Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου MESS – Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού στον Γιώργο Κατσή), στα Σκόπια (MOT Festival) και στη Ζυρίχη (Kurtheater Baden)‒, η Δημοκρατία του Μπακλαβά, ανάθεση στο πλαίσιο του Κύκλου 1821, έρχεται ξανά στο Φεστιβάλ.

Το έργο του Ανέστη Αζά διαδραματίζεται στη σημερινή Ελλάδα, κάτι που το τοποθετεί στο μεταίχμιο μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, παρότι η πλοκή του είναι φανταστική. Με πρωταγωνιστές ένα μεικτό ζευγάρι, έναν Τούρκος και μια Ελληνίδα, οι οποίοι αποφασίζουν να ιδρύσουν το δικό τους έθνος-κράτος με βάση το σπίτι τους και την ιδιωτική τους επιχείρηση, η παράσταση αναδιατυπώνει θεατρικά συγκρούσεις που παραμένουν ενεργές από την εποχή της Επανάστασης ως σήμερα. Μέσα από απολαυστικές κωμικές καταστάσεις, οι ήρωες έρχονται αντιμέτωποι με τις αντιφάσεις της νεοελληνικής κοινωνίας, την προβληματική της εθνικής ταυτότητας, αλλά και την ουτοπική πραγματικότητα ενός μελλοντικού, οικουμενικού ψηφιακού κράτους – κι εμείς μαζί τους!

Η Δημοκρατία του Μπακλαβά στις 16 Ιουνίου θα παρουσιαστεί για δύο παραστάσεις στο Maxim Gorki Theater του Βερολίνου.

Έρευνα – Σκηνοθεσία Ανέστης Αζάς

Κείμενο Γεράσιμος Μπέκας, Μιχάλης Πητίδης, Ανέστης Αζάς

Βοηθός σκηνοθέτη Μιχάλης Πητίδης

Σκηνογραφία Ελένη Στρούλια

Βοηθός σκηνογράφου Ζαΐρα Φαληρέα

Κοστούμια Βασιλεία Ροζάνα

Φωτισμοί Ελίζα Αλεξανδροπούλου

Ηχητικός σχεδιασμός – Μουσική Παναγιώτης Μανουηλίδης

Βίντεο Δημήτρης Ζάχος

Οργάνωση παραγωγής Κωστής Παναγιωτόπουλος

Παίζουν Κατερίνα Μαυρογεώργη, Cem Yigit Üzümoglu, Γιώργος Κατσής, Gary Salomon

 

ΈΛΛΗ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ

Βάκχες

Με αφετηρία το έργο του Ευριπίδη

4 – 6 Ιουλίου

Διάρκεια 1 ώρα 45 λεπτά

Πειραιώς 260 (Η)

04/07 έως 05/07/2023 στις 21:00

06/07/2023 στις 21:30

Οι Βάκχες της Έλλης Παπακωνσταντίνου αποτελούν μια πρωτότυπη ανάγνωση της ευριπίδειας τραγωδίας, που παντρεύει τον αρχαίο μύθο με την έρευνα πάνω στη ρευστότητα των φύλων, αξιοποιώντας στο έπακρο τα νέα μέσα, τον χορό και τον ήχο, τη μυστικιστική εμπειρία. Η δραματουργός βυθίζεται στον ομιχλώδη κόσμο της επιθυμίας και των μυθικών θηριωδιών για να μιλήσει για έναν κόσμο μετα-αποκαλυπτικό, ενόψει μιας επερχόμενης καταστροφής που ολοένα πλησιάζει.

Εύποροι μεγαλοαστοί και οι υπηρέτες τους, σε μια συνθήκη αντίστοιχη με το σύμπαν της Μελαγχολίας του Λαρς φον Τρίερ, περιμένουν από στιγμή σε στιγμή να χτυπήσει τη Γη ένας μετεωρίτης που οι επιστήμονες αποκαλούν «Διόνυσο». Ο Διόνυσος έρχεται με σάρκα και οστά και καθοδηγεί τους ήρωες προς το Δωμάτιο του Πόθου. Δεν υπάρχει πιο τρομακτικό δωμάτιο. Για να το φτάσουν, πρέπει να διασχίσουν ένα μυστηριώδες ενεργειακό πεδίο ξεπερνώντας τον φόβο της αποκάλυψης, της πτώσης, της μόλυνσης, της φθοράς, της ύβρεως, της ντροπής. Ο θεός Διόνυσος δεν δέχεται την άρνηση, την αναβολή, την περιφρόνηση. Θα εκτελέσει την αποστολή του με κάθε κόστος. Ένας σεισμογράφος καταγράφει σε ρολό χαρτί που ξετυλίγεται αδιάλειπτα επί σκηνής, κάθε δόνηση που συγκλονίζει το σπίτι. Ένας τεράστιος παλμογράφος του κόσμου.

Το σκηνικό έργο ακολουθεί τη γραμμή του λόγου, της μουσικής αλλά και της χορευτικής αφήγησης, διερευνώντας μια queer παραστατική γλώσσα – ποπ αλλά με κλασικά οπερατικά ξεσπάσματα, χορευτική αλλά και μυστικιστική, ανεπαίσθητη. Το queer εδώ σχετίζεται με έναν τρόπο κατανόησης όχι μόνο των έμφυλων ταυτοτήτων αλλά και της αισθητικής, της πολιτικής, της γλώσσας. Στη δημιουργία του πολύγλωσσου αυτού έργου ‒στη σκηνή ακούγονται αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά και ελληνικά‒ συνέβαλε η παρουσία του Βενεζουελάνου αλχημιστή των ήχων Ariah Lester, αλλά και η ευφάνταστη χορογραφία των Γάλλων Cristophe Beranger και Jonathan Pranlas Descours.

Η παράσταση στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου αποτελεί σταθμό στην ευρωπαϊκή περιοδεία του έργου μετά την πρεμιέρα στη La Filature, Scène nationale de Mulhouse στη Γαλλία τον Μάρτιο του 2023.

Σύλληψη – Σκηνοθεσία Έλλη Παπακωνσταντίνου
Κείμενο Έλλη Παπακωνσταντίνου, Χλόη Τζία Κολύρη, Κάκια Γουδέλη
Χορογραφία Sine Qua Non ART / Christophe Béranger & Jonathan Pranlas-Descours
Μουσική σύνθεση Ariah Lester

Ηλεκτροακουστικές συνθέσεις – Interactive Sound Design Installation –
Τεχνικός συντονισμός Λάμπρος Πηγούνης
Σκηνογραφία Μαρία Πανουργιά
Video Art – Live Video Performance Παντελής Μάκκας
Κοστούμια Ιωάννα Τσάμη
Σχεδιασμός φωτισμού Μαριέττα Παυλάκη
Σχεδιασμός σεισμογράφου Γιάννης Κρανιδιώτης
Βοηθός σκηνοθέτριας Σπύρος Σουρβίνος
Σύμβουλος έρευνας Λουίζα Αρκουμανέα
Συνεργασία στη δραματουργία Ariah Lester, Χάρης Καλαϊτζίδης

Φωτογραφία Alex Kat
Trailer Σιδέρης Νανούδης

Οργάνωση παραγωγής περιοδείας Laurent Langlois
Διεύθυνση γραφείου ODC Τζίνα Ζορμπά
Β΄ βοηθός σκηνοθέτριας Χριστιάνα Τόκα, Κατερίνα Σαββόγλου
Γ΄ βοηθός σκηνοθέτριας Κατερίνα Χριστάκη
Βοηθός σκηνογράφου Σοφία Θεοδωράκη
Βοηθός Video Artist Ανθή Παρασκευά-Βελουδογιάννη

Παίζουν Ariah Lester, Γιώργος Ιατρού,  Χαρά Κότσαλη, Λητώ Μεσσήνη, Βασίλης Μπούτσικος,  Άρης Παπαδόπουλος

Παραγωγή ODC Ensemble

Συμπαραγωγή
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, La Filature, Scène Nationale Mulhouse (FR), Holland Festival (NL), Festival de Marseille (FR), Festival LaStrada Graz (AT), Romaeuropa Festival (IT), Teatro Nazionale di  Genova (IT)

Residency
Espace des Arts, Scène Nationale Chalon-Sur-Saône (FR)

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ

Repair

8 – 10 Ioυλίου

Διάρκεια 45 λεπτά

Πειραιώς 260 (Β)

08/07/2023 στις 20:00

08/07/2023 στις 22:00

09/07 έως 10/07/2023 στις 21:00

Τρία εμβληματικά, μικρής διάρκειας χορογραφικά έργα –L’après midi d’un faune (Παρίσι 1912), Grand pas classique (Παρίσι 1949) και Tchaikovsky Pas de Deux (Νέα Υόρκη 1960)– μπαίνουν στο μικροσκόπιο, αναλύονται και ανασυντίθενται ως χορογραφικό κολάζ σε ένα νέο όλον.

Το Repair είναι ένα κουαρτέτο που εστιάζει στην έννοια του ζευγαριού (pas de deux) όπως τη γνωρίζουμε από την ιστορία του μπαλέτου. Ο διττός τίτλος «Repair» υποδηλώνει καταρχάς μια πρόθεση «αποκατάστασης» του τι συνιστά σήμερα «χορευτικό ζευγάρι», λαμβάνοντας υπόψη την επίκαιρη συζήτηση περί έμφυλων ταυτοτήτων. Σημειώνει ταυτόχρονα, ως λογοπαίγνιο («re-pair»), την «ανα-ζευγοποίηση», καθώς εδώ το ζευγάρι επιτελείται από τέσσερις χορεύτριες/χορευτές!

Παρά τη σαφή αναφορά σε ιστορικές πηγές, τίποτα δεν λαμβάνεται ως δεδομένο. Κάθε στοιχείο που χρησιμοποιείται διαφοροποιείται από την αρχική του πηγή – δεν την περιγράφει ούτε την αναπαριστά. Το μπαλέτο δεν προσεγγίζεται ως κινητική φόρμα αλλά ως σύστημα που αποκαλύπτει στους χορευτές/στις χορεύτριες τη χορευτική κατάσταση. Με τεχνική ευλάβεια και λεπτομέρεια, οι διάσημες μουσικές και χορογραφίες παρουσιάζονται με νέα «ενορχήστρωση» και δημιουργείται μια καινούρια σχέση μεταξύ τους ως συνθετικών στοιχείων του έργου.

* Η παράσταση Repair περιέχει γυμνό

Χορογραφία Δημήτρης Μυτιληναίος

Μουσική Λάμπρος Πηγούνης

Σχεδιασμός φωτισμών Δημήτρης Κασιμάτης

Κοστούμια Άγγελος Μέντης

Μακιγιάζ – Κομμώσεις Ιωάννα Λυγίζου

Βοηθός χορογράφου Έλενα Νοβάκοβιτς

Ερμηνεύουν Αμαλία Κοσμά, Pierre Magendie, Κωνσταντίνα Μπάρκουλη-Γάβρη, Δημήτρης Μυτιληναίος

Παραγωγή howtomakeyourlifeharder

Εκτέλεση παραγωγής Όλγα Τσατσούλη

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού

Με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ

 

ΘΑΝΑΣΗΣ ΖΕΡΙΤΗΣ – ΧΑΡΗΣ ΚΡΕΜΜΥΔΑΣ / 4FRONTAL

Σπυριδούλες της Νεφέλης Μαϊστράλη

8 – 11 Ioυλίου

Διάρκεια 1 ώρα 40 λεπτά

Πειραιώς 260 (Ε)

08/07/2023 στις 22:00

09/07 έως 11/07/2023 στις 21:00

Με στοιχεία θεάτρου ντοκουμέντου, πρωτότυπης δραματουργίας και σύγχρονης ελληνικής μουσικής, η σκηνική σύνθεση της γνωστής ομάδας 4frontal εκκινεί από την αληθινή ιστορία της Σπυριδούλας, μιας 12χρονης υπηρέτριας, που συγκλόνισε την κοινή γνώμη της δεκαετίας του 1950.

Εκείνη την εποχή, πλήθος ανήλικα άπορα κορίτσια υιοθετούνται από επιφανείς οικογένειες με την ιδιότητα της «ψυχοκόρης», για να εργαστούν ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί σε μια ιδιάζουσα κατάσταση σύγχρονης δουλείας.

Ανάμεσά τους, η 12χρονη Σπυριδούλα από τη Ματαράγκα Αγρινίου, που μετακόμισε στην πρωτεύουσα για να εργαστεί στο εύπορο σπίτι ενός ζευγαριού στον Πειραιά. Επί δύο συναπτά έτη, όπως αποκαλύφθηκε στο νοσοκομείο, το ζεύγος την κακοποιούσε σωματικά και ψυχικά, φτάνοντας ως το σημείο να την κάψουν με το ηλεκτρικό σίδερο στο σώμα και το πρόσωπο. Η Σπυριδούλα όμως βρήκε το θάρρος να μιλήσει, σπάζοντας τον φαύλο κύκλο της βίας. Λαϊκό ίνδαλμα και πηγή ενδυνάμωσης για γενιές και γενιές γυναικών που υφίστανται κακοποίηση και καταφέρνουν να την αρθρώσουν και την τερματίσουν, συνεχίζει να εμπνέει.

Αντλώντας από ιστορικά ντοκουμέντα και γυναικείες αφηγήσεις της εποχής αλλά και από συνεντεύξεις γυναικών που εργάζονται σήμερα ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί, η Νεφέλη Μαϊστράλη δίνει ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο, εμπνευσμένο από τη συγκλονιστική ιστορία της Σπυριδούλας αλλά και άλλων γυναικών που υπήρξαν ψυχοκόρες και υπηρέτριες, τις δεκαετίες του 1950 και του 1960. Με όχημα το έργο αυτό και υπό τους ελληνικούς και πανκ ήχους των Θραξ Πανκc, η παράσταση φέρνει στη σκηνή τις φωνές των γυναικών που βρέθηκαν ή βρίσκονται ακόμα σ’ αυτή τη θέση παλεύοντας για την αυτοδιάθεσή τους.

Σκηνοθεσία Θανάσης Ζερίτης, Χάρης Κρεμμύδας

Δραματουργία Νεφέλη Μαϊστράλη

Σκηνικά – Κοστούμια Γεωργία Μπούρδα

Μουσική επιμέλεια – Σύνθεση Θραξ Πανκc

Κίνηση Πάνος Τοψίδης

Βοηθός σκηνοθετών Ελένη Τσιμπρικίδου

Έρευνα Παναγιώτης Λιαρόπουλος

Φωτισμοί Σάκης Μπιρμπίλης

Εκτέλεση παραγωγής Αριστέα Σταφυλαράκη – 4frontal

Παίζουν Ελένη Βλάχου, Σταύρος Γιαννουλάδης, Τάσος Δημητρόπουλος, Αργυρώ Θεοδωράκη, Τατιάνα Άννα Πίττα, Ελένη Τσιμπρικίδου

10 Ιουλίου Μετά την παράσταση ακολουθεί συζήτηση με τίτλο: Πρόληψη της Βίας κατά των Εργαζόμενων Οικιακών Βοηθών

 

Γιάννης Σκουρλέτης – Bijoux de Kant

 Τραγούδια του ελληνικού λαού

Πειραιώς 260 (Β)

17/07/2023 στις 21:00

18/07 έως 20/07/2023 στις 21:30

Με την αισθητική της εστιασμένη σε μια ανατρεπτική προσέγγιση της ελληνικής ταυτότητας που έχει οικοδομήσει τα τελευταία χρόνια μέσα από παραστάσεις αφιερωμένες σε ποιητές και συγγραφείς-σταθμούς της ελληνικότητας, από τον Βιτσέντζο Κορνάρο ως τον Εγγονόπουλο κι από τον Γιώργο Ιωάννου και τον Ναπολέοντα Λαπαθιώτη ως τον Ιωάννη Κονδυλάκη, η bijoux de kant του Γιάννη Σκουρλέτη διαβάζει άλλη μια φορά «λοξά» την παράδοση.

Αυτή τη φορά αντλεί έμπνευση από τον σπουδαίο Μικρασιάτη συνθέτη, μαέστρο και πιανίστα Γιάννη Κωνσταντινίδη (1903-1984), που με το ψευδώνυμο Κώστας Γιαννίδης διέπρεψε στον χώρο του ελαφρού τραγουδιού (Ξύπνα αγάπη μουΘα ξανάρθειςΤα νέα της ΑλεξάνδραςΠόσο λυπάμαι κ.ά.), ενώ τα τελευταία 20 χρόνια της ζωής του αφοσιώθηκε αποκλειστικά στο κλασικό έργο του με βάση το δημοτικό τραγούδι.

Με τον κύκλο τραγουδιών του Είκοσι τραγούδια του ελληνικού λαού ο Κωνσταντινίδης δημιούργησε ένα υπερκείμενο, μια μουσική σύνθεση αντίστοιχη της δισυπόστατης καλλιτεχνικής του πορείας.

Τα γνωστά μας δημοτικά τραγούδια μετακινούνται εδώ προς μια νέα φόρμα, σε διαλεκτική σχέση τόσο με την ελληνικότητα όσο και τη δυτική μουσική παράδοση.

Με αφετηρία τον γοητευτικό αυτό κύκλο τραγουδιών του Κωνσταντινίδη και τα κείμενα του καλλιτέχνη και ερευνητή Αλέξανδρου Παπαδόπουλου, η drag βαρύτονος Νίνα Νάη, η περφόρμερ Daglara και ο πιανίστας Γιώργος Ζιάβρας αφηγούνται εκ βαθέων μια ιστορία που θα μπορούσε να αποτελέσει σενάριο για ελληνικό horror show. Μέσα σ’ ένα αλλόκοτο τοπίο σχεδιασμένο από τον σκηνογράφο Κωνσταντίνο Σκουρλέτη, μιλούν για το ανοιχτό τραύμα της πατριαρχίας και την παρέκκλιση. Αφηγούνται μια άλλη, αθέατη πολλές φορές Ελλάδα, που ζει στο περιθώριο του αστισμού, στην απέραντη ύπαιθρο που περιβάλλει τις κωμοπόλεις, στο διάκενο ανάμεσά τους. Είδωλα ενός καλά κρυμμένου προσωπικού βιώματος, εξιστορούν τα πάθη και την οδύνη της ετερότητας σ’ έναν δυστοπικό κόσμο.

Σύλληψη – Σκηνοθεσία Γιάννης Σκουρλέτης

Μουσική Γιάννης Κωνσταντινίδης, Κώστας Γιαννίδης

Σκηνικά Κωνσταντίνος Σκουρλέτης

Κοστούμια Daglara

Φωτισμοί bijoux de kant

Κείμενο – Μετάφραση Αλέξανδρος Παπαδόπουλος

Δραματολόγος – Καλλιτεχνικός συντονισμός Γιώργος Παπαδάκης

Φωτογραφίες Εβίτα Σκουρλέτη

Ερμηνεύουν Νίνα Νάη (βαρύτονος in drag), Γιώργος Ζιάβρας (πιάνο), Daglara (περφόρμερ)

Οργάνωση παραγωγής Ασημένια Ευθυμίου

Εκτέλεση παραγωγής bijoux de kant

Ευχαριστούμε τη Μαίρη Ζούλα και τον Μιχαήλ Λομβάρδο για την ευγενική παραχώρηση των πνευματικών δικαιωμάτων των έργων του συνθέτη Γιάννη Κωνσταντινίδη.

Ζωή Χατζηαντωνίου:
Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν

Βασισμένο στο έργο της Ίνγκεμποργκ Μπάχμαν

Πειραιώς 260 (Ε)

17/07/2023 στις 21:00

18/07/2023 στις 20:00

19/07/2023 στις 19:30

20/07/2023 στις 21:00

«Την είχε κλέψει και την είχε ληστέψει, τα λόγια της όλα από τις 700 μέρες και νύχτες, τις κύριες προτάσεις και τις δευτερεύουσες, τις κρίσεις της και τις γνώμες της, αυτήν την ίδια […] την είχε κομματιάσει και την είχε ψήσει, την είχε σφάξει, ήταν σφαγμένη μέσα στις 386 σελίδες ενός βιβλίου […]».

Η όμορφη ηθοποιός Φάνι Γκόλντμαν σχετίζεται με τον άγνωστο αλλά φιλόδοξο συγγραφέα Τόνι Μάρεκ. Αυτός, αφού εκμεταλλευτεί τις γνωριμίες της, την εγκαταλείπει για μια νεότερη γυναίκα και κάνει στη συνέχεια τη ζωή της αντικείμενο του πρώτου επιτυχημένου βιβλίου του. «Τα πράγματα που εκείνη του είχε διηγηθεί τις νύχτες όταν ήταν ξαπλωμένη δίπλα του, τα απογεύματα όταν περπατούσαν στο δάσος, όταν έπιναν τον καφέ τους», όσα του είχε πει –και στα δυο χρόνια που ήταν μαζί τού τα είχε πει όλα–, βρίσκονταν στις σελίδες του βιβλίου του. Αρρωσταίνει θανάσιμα όταν κάτι πρωτόγνωρο εμφανίζεται και εξαπλώνεται σαν καρκίνωμα στο σώμα, στο μυαλό και στο νευρικό της σύστημα: το μίσος. Εγκαταλελειμμένη και παραδομένη στο αλκοόλ, αρρωσταίνει. Το μίσος την οδηγεί στον θάνατο.

«Υπάρχουν εγκλήματα που εκτελούνται εντός των ορίων του νόμιμου και του επιτρεπτού. Αυτά τα εγκλήματα παραμένουν αδιόρατα και ανεξιχνίαστα, προϋποθέτουν εκλεπτυσμένη μεθοδολογία, υψηλή νοημοσύνη και είναι φρικτά». Το Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν,* της «ευφυέστερης και σημαντικότερης» κατά τον Μπέρνχαρντ Αυστριακής συγγραφέως Ίνγκεμποργκ Μπάχμαν (1926-1973), σχεδίασμα ενός μυθιστορήματος που προοριζόταν να γίνει μέρος ενός κύκλου έργων με τον τίτλο Τρόποι θανάτου, αποδίδει ακριβώς αυτό. Περιγράφοντας ιστορίες γυναικών, η Μπάχμαν, που πέθανε και η ίδια κάτω από ανεξιχνίαστες συνθήκες, ερευνά τους τρόπους εξόντωσης της γυναικείας υπόστασης εντός της πατριαρχικής λογικής που ορίζει την ιστορία, την πολιτική, τη θρησκεία, την οικογένεια, ακόμη και την ίδια τη γυναικεία αυτοαντίληψη.

Αντλώντας από την ελλειπτικότητα του Ρέκβιεμ ‒γεμάτου αγκύλες, αποσιωπητικά, λανθάνουσες λέξεις στην απόπειρα εκδοτικής αποκρυπτογράφησής του‒, η παράσταση της Ζωής Χατζηαντωνίου δημιουργεί ένα τοπίο αφηγηματικών σπαραγμάτων αντίστοιχο με το σύμπαν της Μπάχμαν. Πώς εισχωρεί στη γλώσσα και στις σχέσεις ο λανθάνων φασισμός της καθημερινότητας; Πώς αποβάλλεται τελικά η γυναικεία υποκειμενικότητα από έναν κόσμο στον οποίον δεν έχει θέση, είναι τα κύρια ερωτήματά της.

Δραματουργία – Σκηνοθεσία Ζωή Χατζηαντωνίου

Μετάφραση Μαρία Αγγελίδου – Άγγελος Αγγελίδης

Σκηνικό – Κοστούμια Μαρία Πανουργιά

Μουσική – Ήχος Γιώργος Μυζήθρας

Βίντεο Παντελής Μάκκας

Φωτισμοί Δημήτρης Κασιμάτης

Σύμβουλος δραματουργίας – Εξωτερικός συνεργάτης Άρμιν Κέρμπερ

Βοηθός σκηνοθέτιδας – Συνεργάτιδα δραματουργίας Δήμητρα Θωμαΐδου

Βοηθός σκηνογράφου Νάντια Κασσάρα

Παίζουν Χαρά Μάτα Γιαννάτου, Άννα Καλαϊτζίδου, Αλεξία Καλτσίκη, Ελίνα Ρίζου

Οργάνωση παραγωγής Κωνσταντίνα Αγγελέτου

Εκτέλεση παραγωγής Λυκόφως

[*Ελληνική έκδοση: Ingeborg Bachmann, Ρέκβιεμ για τη Φάννυ Γκόλντμαν (Από τα προσχέδια ενός μυθιστορήματος), μτφ. Μαρία Αγγελίδου, Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα 1992.]

18 Ιουλίου Μετά την παράσταση ακολουθεί συζήτηση.

Λενιώ Κακλέα
 Αγρίμι / Fauve

Διάρκεια 1 ώρα

Πειραιώς 260 (Η)

19/07 έως 20/07/2023 στις 21:30

Οι Αρδέννες, ο Μέλας Δρυμός, η Brocéliande, το Vexin. Τα δάση είναι χώροι που διαφεύγουν από την άμεση αντίληψη. Εδώ, άνθρωποι και ζώα διασκορπίζονται και κρύβονται, παραμονεύουν, αλληλοκυνηγιούνται και αλληλοπαγιδεύονται. Τόποι ηρεμίας και διαλογισμού, έκστασης και έντονης ζωής, τα δάση είναι επίσης απειλητικά και τοξικά περιβάλλοντα.

Στο Αγρίμι / Fauve, η Λενιώ Κακλέα χορογραφεί με ακρίβεια μια παράσταση για την αγριότητα των σωμάτων. Οι ασκήσεις, οι χοροί και οι τελετουργίες που αναπτύσσει επί σκηνής εξερευνούν αυτόν τον φυσικό και φανταστικό τόπο όπου συντελείται η διάλυση των ταυτοτήτων και η μεταμόρφωση των σωμάτων.

Συνδέοντας για πρώτη φορά τη χορογραφική δημιουργία της Κακλέα με τον γεωγραφικό, περιβαλλοντικό και ποιητικό πλούτο των δασών, το Αγρίμι / Fauve παρουσιάζει τον χορό σαν μια ακόμα ζώνη άγριας ζωής προς υπεράσπιση.

Χορογραφία – Σκηνοθεσία Λενιώ Κακλέα

Ερμηνεύουν Λενιώ Κακλέα, Γιώργος Κοτσιφάκης, Ιωάννα Παρασκευοπούλου

Σχεδιασμός ήχου – Βίντεο – Τεχνική διεύθυνση Éric Yvelin

Σκηνικά Κλειώ Μπομπότη

Σχεδιασμός φωτισμού Bruno Pocheron

Κοστούμια Olivier Mulin

Βίντεο Τοπίο Sophie Laly

Δραματουργία – Έρευνα Lou Forster

Βοηθός χορογράφου Δημήτρης Μυτιληναίος

Βοηθός σκηνογράφου Φιλάνθη Μπουγάτσου

Εκπαίδευση στο pole dance Μάντυ Φραγκιαδάκη

Διαχείριση και Οργάνωση παραγωγής Chloé Schmidt

Διανομή Kumquat Performance | performing arts (Gerco de Vroeg & Laurence Larcher)

Παραγωγή abd

Με την υποστήριξη του Fondation d’entreprise Hermès

Συμπαραγωγή Kunstenfestivaldesarts Bruxelles (Βέλγιο), Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου (Ελλάδα), Serpentine London (ΗΒ), CN D Pantin – Centre national de la danse (Γαλλία), Festival d’Automne de Paris (Γαλλία), Theater Spektakel Zürich (Ελβετία), Pôle Sud – CDCN de Strasbourg (Γαλλία), La Briqueterie – CDCN Val de Marne (Γαλλία), ImPulsTanz International Festival και DanceWEB Life Long Burning Network (Αυστρία), Le Dancing – CDCN de Dijon (Γαλλία)

Η abd – association le O λαμβάνει την υποστήριξη της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πολιτιστικών Θεμάτων της Ιλ-ντε-Φρανς στο πλαίσιο επιχορήγησης για την περίοδο 2023-2024.

Δημήτρης ΜπαμπίληςΚαταστροφή

Ανέστης ΑζάςΗ Δημοκρατία του Μπακλαβά

Γιώργος Βαλαής

 Run – Ένα σκηνικό δοκίμιο για την έλλειψη χρόνου

Εθνικό Θέατρο (Σκηνή “Νίκος Κούρκουλος”)

17/07/2023 στις 21:00

18/07 έως 19/07/2023 στις 19:00

20/07/2023 στις 21:00

Γιατί ο χρόνος περνάει σήμερα γρηγορότερα από ποτέ; Πού οφείλεται αυτή η αίσθηση της διαρκούς επιτάχυνσης των πραγμάτων; Πώς αντιμετωπίζουμε τον χρόνο ως κοινωνία και πώς επηρεαζόμαστε από τη μόνιμη έλλειψή του;

Η νέα παράσταση του Γιώργου Βαλαή αντλεί έμπνευση από τη σημερινή εργασιακή και κοινωνική πραγματικότητα, αλλά και από τα Τέσσερα κουαρτέτα του Τ. Σ. Έλιοτ, τον Εκκλησιαστή, και τα δοκίμια του φιλοσόφου Μπιουνγκ-Τσουλ Χαν Η κοινωνία της κόπωσης και The Scent of Time.

Σχεδιασμένη σε μια λογική καλειδοσκοπικής αντανάκλασης, η παράσταση αναζητά τα υλικά της μέσα στην ίδια τη διαδικασία παραγωγής της: μια ομάδα ηθοποιών/καλλιτεχνών προετοιμάζει μια παράσταση με θέμα την έλλειψη χρόνου. Μέσα σε ένα μεγάλο lounge, στην διάρκεια ενός διαλείμματος, συντελεστές και τεχνικοί συναντιούνται για κάποιο μικρό διάστημα ελεύθερου χρόνου, μια «παύση» φτιαγμένη από υλικά ονειροπόλησης, άγχους, ανειλημμένων υποχρεώσεων και καθηκόντων, ενώ μια live camera συλλαμβάνει αυτές τις στιγμές κενού, ελευθερίας ή απόδρασης.

Τα υλικά της δραματουργίας, οι προβληματισμοί του κάθε προσώπου ξεχωριστά και η σχέση του με τον χρόνο αναδύονται σε αυτό το ακίνητο σημείο του περιστρεφόμενου χρόνου και γίνονται η συνθήκη μέσα από την οποία ξετυλίγεται το νήμα της αφήγησης.

Σκηνοθεσία Γιώργος Βαλαής

Δραματουργία Γιώργος Βαλαής, Γεωργία Κανελλοπούλου

Μουσική επιμέλεια Voltnoi Brege

Σκηνικά-κοστούμια Ελένη Στρούλια

Φωτισμοί Τάσος Παλαιορούτας

Video Μιλτιάδης Χρηστίδης

Χορογραφία-Κίνηση Θεανώ Ξυδιά

Βοηθός Σκηνοθεσίας Γεωργία Κανελλοπούλου

Βοηθός Σκηνογραφίας Τζάνος Μάζης

Εκτέλεση παραγωγής Χριστίνα Πολυχρονιάδου

Παίζουν Κωνσταντίνος Γώγουλος, Ρωμανός Καλοκύρης, Κατερίνα Παπανδρέου, Χριστιάνα Ματέλσκα Τόκα, Adrian Frieling

Mario Banushi

 Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia

Διάρκεια 1 ώρα 10 λεπτά

Εθνικό Θέατρο (Σκηνή Ελένη Παπαδάκη)

18/07 έως 20/07/2023 στις 19:30

Ανερχόμενος νέος δημιουργός (γεν. 1998), ο αλβανικής καταγωγής Μάριο Μπανούσι χρησιμοποιεί ως δραματουργικά υλικά τις προσωπικές του μνήμες για να τις μετατρέψει σε τελετουργική πράξη κάθαρσης.

Μια φωτεινή επιγραφή εστιατορίου σε ένα προάστιο των Τιράνων φωτίζει την ιστορία μιας οικογένειας. Ένα απρόοπτο γεγονός που εκτυλίσσεται υπό το φως της ταμπέλας αυτής επιδρά καταλυτικά στη ζωή του Μάριο. Χρόνια αργότερα, ενήλικος πια, ο σκηνοθέτης Μάριο Μπανούσι που για χρόνια ταξίδευε από την Ελλάδα στην Αλβανία για να συναντήσει τους δικούς του και να βρεθεί στην οικογενειακή ταβέρνα, μεταφέρει τώρα την ίδια αυτή ταμπέλα από την Αλβανία στο Φεστιβάλ, τοποθετώντας την σε μια περίοπτη θέση, στο κέντρο του κόσμου που δημιουργεί επί σκηνής. Μέσα από μια περφόρμανς καλωσορίζει τις μνήμες και τη νοσταλγία προκειμένου να αντιμετωπίσει την απουσία του πρόσφατα εκλιπόντος πατέρα του, μάγειρα και ιδιοκτήτη της ταβέρνας που υποδεχόταν κάθε βράδυ τους πελάτες.

Τι ακόμα μένει να φωτίσει αυτή η επιγραφή; Μια επιστροφή στη χώρα της παιδικής ηλικίας. Στην εποχή όπου η χαρά εναλλάσσεται με την απόγνωση και ένα πιάτο φαγητό ισοδυναμεί με φροντίδα. Το οικογενειακό τραπέζι με τις άδειες πια καρέκλες. Μια συνειρμική ακολουθία από εικόνες, θραύσματα από αναμνήσεις και από όσα δεν πρόλαβαν να ειπωθούν. Αποχαιρετισμός στον πατέρα και καλωσόρισμα στην ενηλικίωση και τις υπαρξιακές ανησυχίες που τη συνοδεύουν.

Σύλληψη – Σκηνοθεσία Mario Banushi

Σκηνικά – Κοστούμια Σωτήρης Μελανός

Σχεδιασμός φωτισμών Ελίζα Αλεξανδροπούλου

Μουσική Jeph Vanger

Συνεργάτρια δραματουργός Ασπασία-Μαρία Αλεξίου

Βοηθός σκηνοθέτη Σοφία Αντωνίου

Βοηθός ενδυματολόγου Βασιάνα Σκοπετέα

Παίζουν Σαβίνα Γιαννάτου, Χρυσή Βιδαλάκη, Κατερίνα Κρίστο, Mario Banushi, Ευτυχία Στεφάνου

Οργάνωση – Εκτέλεση παραγωγής TooFarEast

Σε συνεργασία με το Θέατρο στη Σάλα

Παντελής Φλατσούσης

 Θήβα: A Global Civil War

Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου

21/07 έως 22/07/2023 στις 21:30

Ποιες διεργασίες της μνήμης τίθενται σε λειτουργία σε περιπτώσεις που ολόκληρες κοινωνίες έρχονται αντιμέτωπες με τα τεράστια συλλογικά αλλά και τα ανεπούλωτα ατομικά τραύματα των εμφυλίων πολέμων; Μπορούμε να τις αφηγηθούμε σκηνικά με αφετηρία τον αρχαίο μύθο για να δημιουργήσουμε μια νέα οικουμενική αφήγηση;

Στο Επτά επί Θήβας του Αισχύλου ένας αδελφός εκστρατεύει κατά του αδερφού του και της πόλης του∙ στο τέλος και οι δύο πεθαίνουν, ο ένας από το χέρι του άλλου. Ο πόλεμος δεν είναι ακριβώς εμφύλιος, είναι όμως σίγουρα αδελφοκτόνος. Στη σημερινή ιστορική συγκυρία, όπου τοπικό και παγκόσμιο συναντιούνται, η δυσοίωνη προοπτική ενός Γ΄ παγκοσμίου πολέμου θα έμοιαζε άραγε με παγκόσμιο εμφύλιο;

Μετά το Εθνικό ντεφιλέ που παρουσίασε στο πλαίσιο του Κύκλου 1821, ο Παντελής Φλατσούσης ανιχνεύει εκ νέου τη σύνδεση σκηνής και πρόσφατης ιστορίας με όχημα το θέατρο ντοκουμέντο, εστιάζοντας αυτή τη φορά στο φαινόμενο του εμφυλίου πολέμου. Φέρνοντας στη σκηνή αφηγήσεις ανθρώπων που έζησαν τον εμφύλιο στις χώρες τους στο πρόσφατο παρελθόν, η παράσταση, που σχεδιάστηκε με ανάθεση ειδικά για τη Μικρή Επίδαυρο στο πλαίσιο του Κύκλου Contemporary Ancients, εξερευνά την πραγματικότητα του εμφυλίου πολέμου μέσα από το αποτύπωμά του στο πιο ευαίσθητο, ίσως, σημείο  την ατομική μνήμη· εκεί που ατομικές και συλλογικές ταυτότητες αλληλεπιδρούν σε τέτοιον βαθμό ώστε να μπορούν να ιδωθούν ως «γεωπολιτικές ταυτότητες».

Τέσσερις επαγγελματίες ηθοποιοί από διαφορετικές χώρες του κόσμου (Βοσνία, Ελλάδα, Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, Λίβανος) μετατρέπονται σε αφηγητές-διαμεσολαβητές μεταξύ τοπικού και παγκόσμιου, συγκαιρινού και αιώνιου, σε μια παράσταση μεταξύ ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, θεάτρου και κινηματογράφου, σε διάλογο με το Επτά επί Θήβας. Και μαζί με τους θεατές ανιχνεύουν το γιατί ο πόλεμος, παρότι μισητός απ’ όλους, εξακολουθεί να διαμορφώνει τα ανθρώπινα πεπρωμένα.

Σύνθεση κειμένου Παντελής Φλατσούσης & η ομάδα

Σκηνοθεσία Παντελής Φλατσούσης

Δραματουργία Παναγιώτα Κωνσταντινάκου

Σκηνικά – Κοστούμια Κωνσταντίνος Ζαμάνης

Πρωτότυπη μουσική σύνθεση Ανρί Κεργκομάρ

Σχεδιασμός – Επεξεργασία βίντεο Κωνσταντίνος Νησίδης

Σχεδιασμός φωτισμών Χριστίνα Θανάσουλα

Σχεδιασμός ήχου – Ηχοληψία Κώστας Μιχόπουλος

Συνεργασία στη δραματουργία Ιωάννα Λιούτσια

Βοηθοί σκηνοθέτη Άννα Καραμανίδου, Αθηνά Μπακογιάννη

Οργάνωση παραγωγής BEE DRAMAQUEENS / Ρένα Ανδρεαδάκη, Ζωή Μουσχή

Εκτέλεση παραγωγής Spectrum

Παίζουν Vedrana Bozinovic, Racha Baroud, Albertine Itela, Γιώργος Κριθάρας

Συμμετέχουν οι μουσικοί Αλέξανδρος Σιούπουλης τσέλο, Ευαγγελία Νικολούζου κλαρινέτο

Με την ομάδα συνεργάζεται, ως επιστημονικός σύμβουλος, ο Μάνος Αυγερίδης


Ακολούθησε το Stage News στο Google news και μάθε όλα τα τελευταία νέα.


 

Περισσότερα
Festival1 ημέρα πρν

World Of Beer Festival: 9 Συναυλίες, 4 Radio producers, 27 Ωρες Μουσικής! | 10 – 12 Μαϊου

Συναυλίες2 ημέρες πρν

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στην Κρήτη: 23 Ιουλίου στο Ρέθυμνο & 24 Ιουλίου στο Ηράκλειο

Συναυλίες2 ημέρες πρν

AthensRocks 2024: Spiritualized, The Armed και Πεθαίνουν στο Τέλος συμπληρώνουν το line-up της πρώτης μέρας | Σάββατο 27 Ιουλίου

Μουσική2 ημέρες πρν

Kandè | New Single: Fury of War

Συναυλίες2 ημέρες πρν

Σωκράτης Μάλαμας | Καλοκαίρι 2024: Νέα δεύτερη Ημερομηνία 2 Ιουλίου |Κατράκειο Θέατρο Νίκαιας, Αθήνα

Events2 ημέρες πρν

Athens Pre Pride Party: Σάββατο 20 Απρ 23:00 @ Pireos 260

News3 ημέρες πρν

Ξεκίνησε η προπώληση για τις εμφανίσεις των James σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Συναυλίες3 ημέρες πρν

Εθισμός: Παρουσίαση δίσκου Millennials | Γήπεδο Ριζούπολης – Σάββατο 6 Ιουλίου 2024

Events3 ημέρες πρν

Bolivar Beach Club: Opening το Σάββατο 27 Απριλίου με guests το δημοφιλές δίδυμο Fideles

Συναυλίες3 ημέρες πρν

Νατάσσα Μποφίλιου καλοκαίρι 2024: Κάτι καίγεται – Θέατρο Γής Θεσσαλονίκη | Τρίτη 2 Ιουλίου 2024