Connect with us

Θέατρο

Επιστροφή στην Αθήνα για τις παραστάσεις της Επιδαύρου

Δημοσιεύθηκε

στις

Μετά απο ένα καυτό καλοκαίρι και ολοκληρώνοντας τον κύκλο παραστάσεων σε Επίδαυρο και περιοδεία  σε ανοιχτά θέατρα, οι παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας και κομωδίας επιστρέφουν στην Αθήνα.

Βατράχια του Αριστοφάνη

Μια κωμωδία με DNA τραγωδίας.

Η Αθήνα διανύει μια βαθιά πολιτική και πνευματική κρίση, κρίση θεσμών και αξιών. Στην άνυδρη και δυσοίωνη πραγματικότητα της πόλης, ο Διόνυσος, πατέρας κι εμπνευστής του θεάτρου, ξεκινά το ταξίδι στον Κάτω Κόσμο για να φέρει πίσω τον σπόρο της αναγέννησης, την ποίηση, ώστε να σώσει τον κόσμο που καταρρέει. Με συνοδοιπόρους τον Ξανθία και τον θόρυβο των βατράχων, μέσα από αλλεπάλληλες κωμικές και παράδοξες συναντήσεις φτάνει στον Άδη για να αναστήσει τον Ποιητή. Εκείνον που μπορεί ν’ αναμετρηθεί με την επερχόμενη καταστροφή.

Από τις ρωγμές της ατόφιας κωμικότητας του έργου εκφύονται αδυναμίες ζώντων και τεθνεώτων και ανακινούνται τα δύσοσμα νερά της πραγματικότητας. Με όραμα την μεγάλη ιδέα της σωτηρίας της κόσμου, η κάθοδος του Διονύσου στον Άδη γίνεται ταυτόχρονα κατάβαση στον ίδιο τον μηχανισμό του θεάτρου. Στα ίχνη του Διονύσου, η παράσταση ζητά να φτάσει με τη σειρά της στον πυρήνα της θεατρικής δημιουργίας με οδοδείκτη τον υπέροχο αριστοφανικό εξπρεσιονισμό.

  • Μετάφραση Κωνσταντίνος Μπλάθρας 
  • • Σκηνοθεσία – Σκηνογραφία Έφη Μπίρμπα 
  • • Διασκευή Έφη ΜπίρμπαΆρης Σερβετάλης, Κωνσταντίνος Μπλάθρας       
  • • Μουσική ConstantineSkourlis 
  • • Σχεδιασμός φωτισμών Γιώργος Καρβέλας 
  • • Κοστούμια Έφη Μπίρμπα,  Βασιλεία Ροζάνα   
  •  Επιμέλεια κίνησης Μιχάλης Θεοφάνους 
  • • Βοηθός σκηνοθέτιδας-καλλιτεχνική συνεργάτις Δάφνη Αντωνιάδου 
  • • Βοηθός σκηνογράφου-καλλιτεχνική συνεργάτις ΒάσιαΛύρη 
  •  Βοηθός ενδυματολόγων-καλλιτεχνικός συνεργάτης Αλέξανδρος Γαρνάβος 
  • • Σύμβουλος ήχου Νικόλας Καζάζης 
  • • Παίζουν :  Άρης ΣερβετάληςΜιχάλης ΣαράντηςΑργύρης ΞάφηςΗλέκτρα Νικολούζου, Μαίρη ΜηνάΈκτορας ΛιάτσοςΜιχάλης ΘεοφάνουςΑλεξάνδρα Καζάζου, Νάνσυ ΜπούκληΚυριάκος Σαλής
  • •  Παραγωγή Χώρος Τέχνης

ΣΕ ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗ ΜΕ ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ

Προπώληση more.com

 

Εκάβη του Ευριπίδη

Καθημερινά φτάνουν στις οθόνες μας εικόνες από πολέμους, εικόνες αφόρητης βίας και σπαραγμού από κάθε σημείο του κόσμου. Το παράλογο του πολέμου  μοιάζει να αφορά μόνο αυτούς που το ζουν, για όλους τους άλλους περιορίζεται σε μια στεγνή, εικονική και ακίνδυνη πληροφορία. Θάβεται ανάμεσα σε πλήθος ειδήσεων, αποκόβεται από το βίωμα του πένθους. Εξοικειωνόμαστε έτσι με την εικόνα και την πληροφορία της βίας, εκπαιδευόμαστε στον θάνατο αλλά ξεμάθαμε να πενθούμε.

Η Εκάβη στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη ξεκινά ως πρόσωπο από αυτό το σημείο,  από αυτό που έχουμε ξεχάσει, τον δρόμο του θρήνου. Στο πρώτο μέρος του έργου το πένθος, προσωπικό αλλά και συλλογικό, μοιάζει να γεννά τη μεταφυσική του: ζωντανοί και νεκροί βρίσκονται σε διαρκή συνομιλία, ένα αγόρι άταφο ταράζει τον ύπνο της μάνας του, ένα κορίτσι στέκει στο όριο ζωής και θανάτου. Στην Εκάβη τα πάντα συμβαίνουν σε έναν μεταιχμιακό χρόνο, μετά το τέλος του πολέμου. Η βία όμως δεν έχει τελειώσει. Και εκεί ακριβώς, στον χρόνο της μετάβασης, η Εκάβη του πένθους γίνεται η Εκάβη της εκδίκησης, ανοίγοντας μια τολμηρή διαλεκτική με το σήμερα.

Ένας πολυμελής θίασος εξαιρετικών ηθοποιών και μουσικών και η νέα μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου, που πραγματοποιήθηκε ειδικά για την παράσταση, είναι οι πυλώνες του εγχειρήματος.

ΗΘΟΠΟΙΟΙ (με αλφαβητική σειρά)

Ταλθύβιος: Ιωσήφ Ιωσηφίδης

Πολυξένη: Μαρίνα Καλογήρου

Εκάβη: Ελένη Κοκκίδου

Οδυσσέας: Θανάσης Κουρλαμπάς

Πολύδωρος: Ερρίκος Μηλιάρης

Θεράπαινα: Ηλεάνα Μπάλλα

Πολυμήστορας: Άκης Σακελλαρίου

Αγαμέμνονας: Αλέκος Συσσοβίτης

 

ΧΟΡΟΣ (με αλφαβητική σειρά)

Ασημίνα Αναστασοπούλου

Άρτεμις Βαβάτσικα (μουσικός επί σκηνής)

Ελισσάβετ Γιαννοπούλου

Μαρία Κωνσταντά

Ευσταθία Λαγιόκαπα

Λυγερή Μητροπούλου

Ειρήνη Μπούνταλη

Χρύσα Τουμανίδου

Αμαλία Τσεκούρα

 

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Ιώ Βουλγαράκη

Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου

Σκηνικά/Κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού

Μουσική: Νίκος Γαλενιανός

Κίνηση: Χαρά Κότσαλη

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Φωτογραφία εξωφύλλου: Ηλίας Μπουργιώτης

Α’ Βοηθός σκηνοθέτιδας: Μάγια Κυριαζή

Β’ Βοηθός σκηνοθέτιδας: Ιωάννης Τσιπτσής

Βοηθός σκηνογράφου/ενδυματολόγου: Δημοσθένης Κλιμένωφ

Παραγωγή: Θεατρική Διαδρομή

Εκτέλεση/Διεύθυνση Παραγωγής: Κώστας Μπάλλας

Προπώληση more.com

Ιππόλυτος του Ευριπίδη

To Εθνικό Θέατρο ανοίγει το φετινό Φεστιβάλ Επιδαύρου με τον Ιππόλυτο του Ευριπίδη που θα παρουσιαστεί στις 7 και 8 Ιουλίου σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου με μια σπουδαία ομάδα συνεργατών και με έναν δυναμικό 24μελή θίασο ηθοποιών και μουσικών. Το έργο, που εγκαινίασε άτυπα τον θεσμό των Επιδαυρίων το 1954, ανεβαίνει εδώ σε μια τολμηρή παράσταση που αναδεικνύει το άγριο σύμπαν του έργου του Ευριπίδη, την καταλυτική δύναμη του πάθους στις ζωές των ανθρώπων, τη γύμνια της ύπαρξης, τις καταστροφικές συνέπειες της αδιαλλαξίας αλλά και της υπέρβασης των φυσικών νόμων και των ανθρώπινων ορίων.

Ο Ιππόλυτος, νόθος γιος του Θησέα και πιστός οπαδός της Άρτεμης, έχει εμμονή με την αγνότητα, απαξιώνει τον έρωτα, υβρίζει το γυναικείο φύλο. Η θεά του έρωτα, Αφροδίτη, θέλοντας να τον εκδικηθεί που δεν τη σέβεται, οργανώνει ένα σχέδιο εξόντωσής του, εμπνέοντας σφοδρό έρωτα για εκείνον στη μητριά του Φαίδρα. Η παράσταση εστιάζει στη μορφή της Αφροδίτης που στήνει ένα παιχνίδι εκδίκησης και παρακολουθεί με ηδονοβλεπτική ματιά πώς το ανθρώπινο είδος γίνεται άθυρμα των επιθυμιών της. Το μάτι της γίνεται μάτι μας και τα πρόσωπα απογυμνώνονται. Τα γυμνά σώματα μεταφέρουν την έκρηξη, τον πόθο, τη λαγνεία αλλά και την αγνότητα του γένους των ανθρώπων.

Ποιος άραγε ευθύνεται για την τραγωδία; μοιάζει να αναρωτιέται ο Ευριπίδης. Ο θεός ή ο άνθρωπος; Στα χέρια του Ευριπίδη το μυθικό μοτίβο της σεξουαλικής επιθυμίας μιας γυναίκας για έναν νεότερο άντρα αναβαθμίζεται σε μία αδυσώπητη σύγκρουση ανάμεσα στην ανθρώπινη βούληση και τη θεϊκή δύναμη. Στον πυρήνα αυτού του διλήμματος βουτά η σκηνοθεσία που διερευνά με ακρίβεια και ευαισθησία όλα τα δίπολα, αναδεικνύοντας έτσι την πολυπλοκότητα των ψυχολογικών και ηθικών θεμάτων που θίγονται. Από τη μία η εγκράτεια κι από την άλλη ο πόθος, από τη μία το ιερό κι από την άλλη το βέβηλο, από τη μία η εκδίκηση και από την άλλη η θυσία, από τη μία ο λόγος από την άλλη η σιωπή.

Το σκηνικό της παράστασης, ένα βαλτώδες δυστοπικό τοπίο με αγρωστώδη φυτά και νερό, αντανακλά την ερημιά της ανθρώπινης ύπαρξης. Στην παράσταση η Αφροδίτη κρατώντας μία κάμερα, και μέσα σε υποβλητική μουσική, κινηματογραφεί και αναμεταδίδει ζωντανά σε μονοπλάνο όλη τη δράση, παρουσιάζοντας χωρίς μοντάζ στο κοινό πτυχές και λεπτομέρειές της. Ο θίασος κινείται σε όλη την έκταση του αρχαίου Θεάτρου, μέσα, γύρω και πίσω από την ορχήστρα, ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα, ιχνηλατώντας τη μετ’ εμποδίων διαδρομή ανάμεσα στην αγνότητα και τη λαγνεία, ανάμεσα στην άγνοια και τη γνώση, ανάμεσα στην ίδια την πτώση του ανθρώπου και την εξιλέωσή του.

Ο Ιππόλυτος παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Εθνικό Θέατρο το 1937 σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Ροντήρη, με Ιππόλυτο τον Αλέξη Μινωτή και Φαίδρα την Κατίνα Παξινού. To 1953, ανέβηκε ξανά από το Εθνικό Θέατρο στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού και πάλι σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, και το επόμενο καλοκαίρι στην Επίδαυρο, με Ιππόλυτο τον Αλέκο Αλεξανδράκη και Φαίδρα την Έλσα Βεργή, εγκαινιάζοντας άτυπα τον θεσμό των Επιδαυρίων που την επόμενη χρονιά (1955) καθιερώθηκε επίσημα με την ίδια παράσταση.

Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Κώστας Τοπούζης
Δραματουργική επεξεργασία-Διασκευή-Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάτου
Σκηνικά: Eύα Μανιδάκη
Μουσική σύνθεση-Ενορχήστρωση: Αλέξανδρος-Δράκος Κτιστάκης
Σχεδιασμός Βίντεο: Παντελής Μάκκας
Χορογραφία: Aλέξανδρος Σταυρόπουλος
Κοστούμια: Εύα Γουλάκου
Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Ηχητικός σχεδιασμός: Κώστας Παυλόπουλος
Δραματολόγος παράστασης: Εύα Σαραγά
Φωνητική προετοιμασία: Μελίνα Παιονίδου
Βοηθός σκηνοθέτριας: Γιώργος Μπραουδάκης
Βοηθός σκηνογράφου: Κατερίνα Βλάχμπεη
Βοηθός ενδυματολόγου: Αλεξάνδρα-Αναστασία Φτούλη
Βοηθός φωτίστριας: Λάμπρος Παπούλιας
Βοηθός σχεδιαστή βίντεο: Ανθή Παρασκευά Βελουδογιάννη
Σχεδιασμός κομμώσεων: Κωνσταντίνος Κολιούσης
Σχεδιασμός μακιγιάζ: Olga Faleichyk
Γλυπτική κατασκευή μάσκας: Νεκτάριος Διονυσόπουλος

Διανομή (αλφαβητικά)
Κόρα Καρβούνη Φαίδρα
Δημήτρης Παπανικολάου Εξάγγελος

Μαρία Σκουλά Τροφός
Έλενα Τοπαλίδου Αφροδίτη/Άρτεμις
Γιάννης Τσορτέκης Θησέας
Ορέστης Χαλκιάς Ιππόλυτος

ΧΟΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
Δάφνη Κιουρκτσόγλου, Αναστασία-Ραφαέλα Κονίδη, Ιωάννα Λέκκα, Αμαλία Νίνου, Μελίνα Πολυζώνη, Ηρώ Χαλκίδη

ΧΟΡΟΣ ΚΥΝΗΓΩΝ
Διαμαντής Αδαμαντίδης, Γιώργος Βασιλόπουλος, Κωνσταντίνος Γεωργαλής, Νίκος Γονίδης, Νίκος Γρηγοριάδης, Χρήστος Διαμαντούδης, Μάριος Κρητικόπουλος, Ηρακλής Κωστάκης, Αλέξανδρος Πιεχόβιακ, Αλέξανδρος Τωμαδάκης, Μάριος Χατζηαντώνη, Νικόλας Χατζηβασιλειάδης

Μουσικοί επί σκηνής
Γιάννος Γιοβάνος (τσέλο), Γιάννης Παπαδόπουλος (keyboards), Βαγγέλης Παρασκευαΐδης (βιμπράφωνο- κρουστά), Σπύρος Πολυχρονόπουλος (electronics)
Φωτογραφίες παράστασης: Ανδρέας Σιμόπουλος
Βίντεο παράστασης: Μιχάλης Κλουκίνας
Η παράσταση περιέχει γυμνό και προτείνεται σε θεατές από 15 ετών και άνω.
Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.
Πληροφορίες: www.n-t.gr/

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

ΑΘΗΝΑ – ΜΟΣΧΑΤΟ
Σχολείον της ΑΘήνας Ειρήνη Παπά
(χάρτης)
Από 21/7 έως 17/9/2023
εισιτήρια

ΑΘΗΝΑ – ΒΥΡΩΝΑΣ
Θέατρο Βράχων
(χάρτης)
Πέμπτη 31 Αυγούστου 2023
εισιτήρια

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Θέατρο Δάσους
(χάρτης)
Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου 2023
εισιτήρια

ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ
21.00

Διάρκεια παράστασης: 1:30′

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
18€ γενική είσοδος
14€ άνω των 65 ετών
10€ σπουδαστές/φοιτητές/ΑμεΑ/άνεργοι*

*οι δικαιούχοι κάρτας ανέργων θα προμηθεύονται τα εισιτήρια μόνο από τα ταμεία του θεάτρου με επίδειξη επικαιροποιημένης  κάρτας.

Η παράσταση περιέχει γυμνό και προτείνεται σε θεατές από 15 ετών και άνω.

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ
TICKET SERVICES
– τηλεφωνικά: 2107234567
– online: www.ticketservices.gr
– εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα

Οιδίπους επί Κολωνώ

Η εμβληματική τραγωδία του Σοφοκλή, «Οιδίπους επί Κολωνώ», παρουσιάζεται φέτος στο Αργολικό Θέατρο με τον Δημήτρη Καταλειφό και μια εκλεκτή ομάδα πρωταγωνιστών -Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Αγγελική Παπαθεμελή, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μάξιμος Μουμούρης, Χρήστος Σαπουντζής, Γιώργος Νούσης- σε ένα σύνολο δεκατεσσάρων ηθοποιών, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Γιώργου Σκεύα.

Το έργο

Η τραγωδία «Οιδίπους επί Κολωνώ» είναι το τελευταίο έργο του Σοφοκλή. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά πέντε χρόνια μετά το θάνατο του ποιητή και πραγματεύεται το τέλος του Οιδίποδα, άλλοτε κραταιού βασιλιά της Θήβας.

Ο Οιδίποδας, γέροντας πια, τυφλός και εξόριστος, φτάνει μετά από μακρά περιπλάνηση στον Αθηναϊκό δήμο του Ίππιου Κολωνού, οδηγούμενος από τη μια του κόρη, την Αντιγόνη. Κάθεται σ’ ένα βράχο μέσα στο ιερό άλσος των Ευμενίδων, αλλά κάποιος κάτοικος του Κολωνού τον ανακαλύπτει και του ζητά να φύγει γιατί ο χώρος όπου κάθεται είναι ιερός και άβατος. Ο Οιδίποδας αρνείται γιατί  σύμφωνα με τον χρησμό,  αυτό το μέρος θα είναι ο τόπος της τελικής του ανάπαυσης.

Ο κάτοικος του Κολωνού καλεί τους γέροντες του τόπου να αποφασίσουν. Εκείνοι συμπονούν τον γέροντα ικέτη, αλλά μόλις μαθαίνουν το όνομά του, τρομοκρατούνται και τον διατάζουν να φύγει αμέσως απ’ τη χώρα τους. Ο Οιδίποδας επικαλείται την Αθηναϊκή φιλοξενία και ζητά να δει τον Θησέα, τον βασιλιά της Αθήνας, διότι έχει να του προσφέρει μεγάλο δώρο για την πόλη του.  Στο μεταξύ, έρχεται αναπάντεχα η Ισμήνη, η άλλη κόρη του Οιδίποδα, μεταφέροντας τα νέα απ’ τη Θήβα: Οι γιοί του Οιδίποδα ο Πολυνείκης και ο Ετεοκλής, βρίσκονται στα πρόθυρα εμφυλίου πολέμου, διεκδικώντας ο καθένας για τον εαυτό του, τον θρόνο και την εξουσία. Επιπλέον, ένας νέος χρησμός ορίζει πως όποιος έχει με το μέρος του τον Οιδίποδα, νεκρό ή ζωντανό, αυτός κερδίζει. Καταφτάνει ο Θησέας και ο Οιδίποδας του ζητά προστασία για όσο ζει καθώς και να ταφεί στο χώμα της Αθήνας όταν έρθει το τέλος της ζωής του. Ο Θησέας τιμώντας τον Οιδίποδα, δεσμεύεται και για τα δύο και τον διαβεβαιώνει ότι είναι ασφαλής.

Στη σκηνή εισβάλλει ο Κρέοντας, ανακοινώνοντας ότι έρχεται εκ μέρους όλων των Θηβαίων,  για να πείσει τον Οιδίποδα να γυρίσει πίσω στην πατρίδα του, τη Θήβα. Όταν βλέπει πως τα λόγια του δεν πείθουν αλλά αντίθετα εξοργίζουν τον Οιδίποδα, ο Κρέοντας, για να πετύχει το σκοπό του,  καταφεύγει στη βία…

Σημείωμα σκηνοθέτη

Ἀγγελικὸ καὶ μαῦρο, φῶς,

γέλιο τῶν κυμάτων στὶς δημοσιὲς τοῦ πόντου,

δακρυσμένο γέλιο,

σὲ βλέπει ὁ γέροντας ἱκέτης

πηγαίνοντας νὰ δρασκελίσει τὶς ἀόρατες πλάκες

καθρεφτισμένο στὸ αἷμα του

ποὺ γέννησε τὸν Ἐτεοκλῆ καὶ τὸν Πολυνείκη.

Το αγγελικό και μαύρο φως, όπως γράφει στο τελευταίο μέρος της «Κίχλης» ο Σεφέρης, είναι αυτό που «βλέπει» ο τυφλός Οιδίποδας, ο γέροντας ικέτης. Είναι η συντριβή και η δικαίωσή του μαζί, το μετέωρο πέρασμά του στον άλλο τόπο, τις αόρατες πλάκες του άλσους των Ευμενίδων, που θα τον υποδεχτούν και θα τον καταπιούν. Η παράσταση φέρνει στο προσκήνιο τη διφορούμενη εκκρεμότητα του τέλους ενός ήρωα σημαδεμένου από τη μοίρα. Πώς μπορεί να μεταφραστεί σκηνικά αυτός ο μετεωρισμός ανάμεσα στο δίκαιο και στο άδικο, ανάμεσα στην αποδοχή της μοίρας και στην άρνησή της; Ο λόγος του Σοφοκλή, ο λόγος στα χείλη των ηρώων του, του Οιδίποδα, του Θησέα, της Αντιγόνης, της Ισμήνης, του Πολυνείκη, του Κρέοντα, δεν επιδέχεται κανέναν οριστικό διαχωρισμό του καλού απ’ το κακό, του ιερού απ’ το βλάσφημο. Αυτός ο λόγος, μέσα από τη μουσική των σωμάτων, γίνεται ένας τόπος αιώνιος, ο αιώνιος χρησμός. Αυτόν τον λόγο και τη βαθιά ποιητική, χρησμική του δύναμη, ζητά να απελευθερώσει αυτή η παράσταση.

                                                                                                                                                                                                                          Γιώργος Σκεύας


Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη, Θάνος Τσακνάκης

Σκηνοθεσία: Γιώργος Σκεύας

Δραματουργική επεξεργασία: Γιώργος Σκεύας, Χρύσα Προκοπάκη

Σκηνικά – Κοστούμια: Λίλη Πεζανού

Μουσική: Σήμη Τσιλαλή

Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Κίνηση: Damiano Ottavio Bigi

Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας

Τρέιλερ: Μιχαήλ Μαυρομούστακος

Social Media: Renegade

Νομικός Σύμβουλος: Φιλιώ Καστραντά

Βοηθός σκηνοθέτη: Γιάννης Σαβουιδάκης

Βοηθός ενδυματολόγου: Χάρης Σουλιώτης

Βοηθοί Παραγωγής: Βαγγέλης Βογιατζής, Ξένια Καλαντζή

Διεύθυνση Παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα

Παραγωγός: Γιώργος Λυκιαρδόπουλος

Παίζουν οι ηθοποιοί: Δημήτρης Καταλειφός, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Αγγελική Παπαθεμελή, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μάξιμος Μουμούρης, Χρήστος Σαπουντζής, Γιώργος Νούσης, Νίκος Νίκας, Γιώργος Φριντζήλας, Damiano Ottavio Bigi, Νίκος Δερτιλής, Γιώργος Μπούτσικας κ.ά.


Ευχαριστούμε το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, τον Πρύτανη κ. Παναγιώτη Καλδή, τον Αντιπρύτανη Θεόδωρο Ξάνθο για την παραχώρηση του χώρου που πραγματοποιήθηκε η φωτογράφιση της παράστασης καθώς και τον  τον Διευθυντή Δημοσίων Σχέσεων του Πανεπιστημίου Αγριτέλλη Ιωάννη.


Μια παραγωγή του Πολιτιστικού Οργανισμού «Λυκόφως» σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Προπώληση ticketservices.gr

Οιδίπους Τύραννος

Μία από τις κορυφαίες αρχαίες τραγωδίες, ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή παρουσιάζεται στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιδαύρου, και σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, σε σκηνοθεσία του Σίμου Κακάλα με τον Γιάννη Στάνκογλου στον ομώνυμο ρόλο και στο ρόλο της Ιοκάστης τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου. Παραγωγή Θεατρικά Δρώμενα Ίασμος.

Μαζί τους ένα σύνολο σημαντικών ηθοποιών: Γιάννης Νταλιάνης, Χρήστος Μαλάκης, Γιώργος Αμούτζας και άλλοι 6 ηθοποιοί. Μουσικός επί σκηνής ο Φώτης Σιώτας, ο οποίος έχει συνθέσει και τη μουσική της παράστασης.

Η μετάφραση είναι του Γιώργου Μπλάνα, τα σκηνικά του Γιάννη Κατρανίτσα, την κίνηση υπογράφει η Σοφία Πάσχου, τους φωτισμούς ο Αλέκος Γιάνναρος και ο σχεδιασμός των μασκών, που αποτελούν δομικό στοιχείο της παράστασης, είναι της Μάρθας Φωκά.

Ο Οιδίπους βρίσκεται αντιμέτωπος με το πεπρωμένο του, από το οποίο προσπαθεί να ξεφύγει από τότε που γεννήθηκε. Ο χρησμός που έλαβε ο πατέρας του, βασιλιάς της Θήβας, Λάιος, επιβεβαιώνεται με τον χειρότερο τρόπο. Ο Οιδίπους γίνεται εν αγνοία του πατροκτόνος, παντρεύεται τη μητέρα του Ιοκάστη και ανεβαίνει ο ίδιος στον θρόνο της Θήβας. Η τραγική αλήθεια δεν αργεί να αποκαλυφθεί, επιβεβαιώνοντας ότι ο άνθρωπος δεν μπορεί να ξεφύγει από τη μοίρα του.

Ο «Οιδίπους Τύραννος» θεωρείται ένα από τα πιο αγαπημένα και πολυπαιγμένα έργα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, στη χώρα μας αλλά και παγκοσμίως,  ταξιδεύοντας το ελληνικό πνεύμα και τα διαχρονικά του μηνύματα σε ολόκληρη την ανθρωπότητα.

Σημείωμα Σίμου Κακάλα

Ποτέ άλλοτε στην ιστορία της ανθρωπότητας δεν έχουμε «δει» τόσο μακριά μέσα στο σύμπαν και τόσο βαθιά μέσα στον άνθρωπο. Πολύ συχνά στο χείλος μιας καταστροφής διαπιστώνουμε ότι το κακό που πολεμάμε είμαστε οι ίδιοι. Το πρόσωπο του Οιδίποδα είναι η ίδια η ανθρωπότητα στον καθρέφτη. Έχοντας βρει τον υπαίτιο, βρίσκεται στο σημείο να πρέπει επιτακτικά να κάνει μια επιλογή έστω την τελευταία στιγμή, έστω έχοντας ήδη κάνει το μεγαλύτερο σφάλμα.

Σ’ αυτή την παράσταση, ιδωμένη ως τελετουργικό εξαγνισμού, μια ομάδα με μάσκες γερόντων αποτελεί τον χορό συστρέφεται, θρηνεί και αγωνιά. Μέσα από αυτόν τον χορό αποκαλύπτονται τα τραγικά πρόσωπα Οιδίποδας, Ιοκάστη, Τειρεσίας και Κρέοντας.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας

Σκηνοθεσία: Σίμος Κακάλας

Δραματουργική επεξεργασία: Έλενα Τριανταφυλλοπούλου

Σκηνικά-Κοστούμια: Γιάννης Κατρανίτσας

Μουσική: Φώτης Σιώτας

Κίνηση: Σοφία Πάσχου

Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος

Μάσκες: Μάρθα Φωκά

Βοηθός σκηνοθέτη:  Γιώργος Παύλου

Βοηθός σκηνογράφου: Σοφία Θεοδωράκη

Μακιγιάζ: Σίσσυ Πετροπούλου

Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας

Social media: Ιdeation

Γραφίστας: Γιάννης Σταματόπουλος

Trailer: Μιχαήλ Μαυρομούστακος

Υπεύθυνη περιοδείας: Ελένη Σπετσιώτη

Διεύθυνση παραγωγής: Αναστασία Καβαλλάρη

Εκτέλεση παραγωγής: Kart Productions – Μαρία Ξανθοπουλίδου

Παραγωγή: Θεατρικά Δρώμενα Ίασμος

 

ΔΙΑΝΟΜΗ

Οιδίπους: Γιάννης Στάνκογλου

Ιοκάστη: Μαριλίτα Λαμπροπούλου

Κρέων: Γιάννης Νταλιάνης

Τειρεσίας: Χρήστος Μαλάκης

Εξάγγελος: Σίμος Κακάλας

Αγγελιοφόρος: Γιώργος Αμούτζας

 

 

Χορός (αλφαβητικά): Μάρκος Γέττος, Πανάγος Ιωακείμ, Απόστολος Καμιτσάκης,

Γιώργος Κορομπίλης,  Αυγουστίνος Κούμουλος, Γιώργος Λόξας, Παύλος Παυλίδης

Μουσικός επί σκηνής: Φώτης Σιώτας

Προπώληση more.com

“Σφήκες” Ελεύθερη διασκευή της Λένας Κιτσοπούλου,
βασισμένη στο έργο του Αριστοφάνη

Οι Σφήκες του Αριστοφάνη είναι μια κωμωδία που σπάνια ανεβαίνει στην ελληνική σκηνή. Το έργο επιστρέφει στο δραματολόγιο του Εθνικού εξήντα χρόνια μετά την παράσταση του Αλέξη Σολομού, σε μια σύγχρονη μεταγραφή από τη Λένα Κιτσοπούλου που υπογράφει την ελεύθερη διασκευή του και τη σκηνοθεσία. Στην πρώτη κάθοδό της στην Επίδαυρο, η αιρετική δημιουργός, πλαισιωμένη από μία σπουδαία ομάδα συνεργατών και ηθοποιών, αναμετριέται με ένα έργο που αναστοχάζεται πάνω στις παθογένειες της δημοκρατίας μας και τις ρωγμές της δικαιοσύνης.

Στους Σφήκες, ο Αριστοφάνης χρησιμοποιεί το όχημα της κωμωδίας για να σατιρίσει, με τον αξεπέραστα αιχμηρό του τρόπο, ένα ζήτημα βαθιά πολιτικό: τη διάβρωση του δικαστικού συστήματος, του ακρογωνιαίου λίθου της λαϊκής κυριαρχίας στην αρχαία Αθήνα. Από τη μία ένας χαιρέκακος, δικομανής ηλικιωμένος δικαστής που ζει για να καταδικάζει «ενόχους» κι από την άλλη ο απεγνωσμένος γιος του, ένα σαθρό δικαστικό σύστημα που μοιράζει επιδόματα και μια ολόκληρη κοινωνία από Σφήκες: άτομα σκληρά με οξύ κεντρί, ακόρεστη όρεξη για κριτική και μηδενική διάθεση για αυτοκριτική. Μια κοινωνία εγκλωβισμένη μέσα στο αποπνικτικό κουκούλι της διχόνοιας και της κακεντρέχειας. Μια κοινωνία που συστρέφεται, σπαρταρά, εξαπολύει κατηγορώ και καταλήγει να τρέφεται από το ίδιο της το δηλητήριο.

Στην παρούσα εκδοχή η σκηνοθεσία στρέφει το βλέμμα της στα σύγχρονα «κεντριά», στα λαϊκά δικαστήρια που στήνονται στις τηλεοπτικές εκπομπές και στα σόσιαλ μίντια. Με καυστικό χιούμορ και σκωπτική διάθεση φωτίζει τη συστημική σαπίλα, τις κοιμισμένες άμυνες, τον ρατσισμό, τον φανατισμό, την άκαμπτη πολιτική ορθότητα της εποχής μας. «…σε καταδικάζω στην εκπομπή μου, στο κινητό μου, δημόσια, όπου βρεθώ κι όπου σταθώ, και προσέξτε καλά: όποιος δεν συμφωνεί μαζί μου είναι φασίστας, είναι συνένοχος με τον ένοχο. Κατηγορώ, άρα είμαι κάτι. Κατηγορώ άρα υπάρχω…» σημειώνει η σκηνοθέτρια που επιχειρεί να ζωντανέψει μπροστά μας πότε τον βούρκο που μας απειλεί και πότε εκείνο το άλλο, το ιδεώδες, που μας εξυψώνει.

Συντελεστές παράστασης
Στέλιος Χρονόπουλος: Μετάφραση
Λένα Κιτσοπούλου: Ελεύθερη διασκευή, σκηνοθεσία

Μαγδαληνή Αυγερινού: Σκηνικά, κοστούμια
Νίκος Κυπουργός: Μουσική
Αμάλια Μπένετ: Χορογραφία
Νίκος Βλασόπουλος: Φωτισμοί
Κώστας Λώλος: Ηχητικός σχεδιασμός
Ασπασία-Μαρία Αλεξίου: Δραματολόγος παράστασης
Μελίνα Παιονίδου: Φωνητική προετοιμασία
Μαριλένα Μόσχου: Βοηθός σκηνοθέτριας
Σαβίνα Τσάφα: Β’βοηθός σκηνοθέτριας
Τζίνα Ηλιοπούλου: Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου
Αλέξης Κωτσόπουλος: Βοηθός μουσικοσυνθέτη
Olga Faleichyk: Σχεδιασμός μακιγιάζ
Κωνσταντίνος Κολιούσης: Σχεδιασμός κομμώσεων

Διανομή ρόλων
Δάφνη Δαυίδ, Αλέξανδρος Ζουριδάκης, Κωστής Καπελλίδης,Νίκος Καραθάνος,Λένα Κιτσοπούλου,Γιάννης Κότσιφας,Νίκος Κουσούλης,Αλέξης Κωτσόπουλος,Νεφέλη Μαϊστράλη,Σωτήρης Μανίκας,Νικόλας Μαραγκόπουλος,Ιωάννα Μαυρέα,Θάνος Μπίρκος, Δημήτρης Ναζίρης,Πάνος Παπαδόπουλος,Στέφανος Πίττας,Κωνσταντίνος Πλεμμένος,Μαριάννα Πουρέγκα,Θοδωρής Σκυφτούλης

Μουσικοί επί σκηνής
Μαρίνος Γαλατσινός: πνευστά
Σοφία Ευκλείδου: βιολοντσέλο
Εύη Κανέλλου: κρουστά
Η παράσταση προτείνεται σε θεατές από 15 ετών και άνω.
Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

Προπώληση ticketservices.gr


Ακολούθησε το Stage News στο Google news και μάθε όλα τα τελευταία νέα.