Festival
12ο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων: 26 Αυγούστου – 4 Σεπτεμβρίου 2024
12Ο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων
«Ανατολικός & Δυτικός Άνεμος»
26 Αυγούστου – 4 Σεπτεμβρίου 2024
Στον ευρωπαϊκό χώρο, ο διαχωρισμός Δύσης και Ανατολής δεν είναι μόνο γεωγραφικός αλλά πρωτίστως πολιτισμικός. Ειδικά όσον αφορά τη μουσική, παρατηρεί κανείς ότι η λόγια, κεντροευρωπαϊκή μουσική δημιουργία (και δη η γερμανική) από τον 18ο ως και τον 20ο αιώνα έδωσε έμφαση στην εκφραστική σαφήνεια και πυκνότητα, στη μορφολογική αρχιτεκτονική και στην αρμονική διαύγεια, την ίδια στιγμή που η Ανατολή ανακάλυπτε σταδιακά μία δική της «φωνή», πιο ισορροπούσε ανάμεσα στη ζώσα λαϊκή της παράδοση και τον ταυτόχρονο θαυμασμό προς τα δυτικά επιτεύγματα, ανάμεσα στο υπερεκχειλίζον πάθος που κυριαρχεί στον πυρήνα της σλάβικης ψυχής αλλά και στην αφοπλιστική «ψυχρότητα» που συχνά φαίνεται στην επιφάνειά της. Αυτές τις αντίρροπες αισθητικές τάσεις, αυτή τη συνύπαρξη που δίνει το στίγμα του ευρωπαϊκού μουσικού πλουραλισμού στοχεύει να αναδείξει το 12ο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων, αντιπαραβάλλοντας σε καθεμία από τις έξι συναυλίες του έργα του γερμανικού κλασικισμού και ρομαντισμού με έργα από τη Ρωσία, την Αρμενία, την Πολωνία και την Τσεχία, γραμμένα τον 19ο και 20ο αιώνα.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ
Δευτέρα 26 Αυγούστου 2024 – ΣΥΝΑΥΛΙΑ 1
Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort
ΡΟΜΠΕΡΤ ΣΟΥΜΑΝ (1810 – 1856)
Τρίο με πιάνο αρ.1 σε ρε ελάσσονα, έργο 63
ΜΙΕΤΣΙΣΛΑΒ ΒΑΪΝΜΠΕΡΓΚ (1919 – 1996)
Τρίο με πιάνο αρ.1, έργο 24
Trio Zimbalist:
Josef Špaček, βιολί
Τιμόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν, βιολοντσέλο
George Xiaoyuan Fu, πιάνο
Οι συνθέτες παλεύουν με τους δαίμονές τους. Και μέσα από την πάλη αυτή βρίσκουν την (πρόσκαιρη;) λύτρωση, αλλά γεννούν μουσικές που συγκλονίζουν ως καταθέσεις ψυχής, ως μαρτυρίες ενός εσωτερικού αγώνα που δεν έχει όρια. Έτσι, δεν έχει όρια το πάθος της μουσικής του Σούμαν, η μανία της επιμονής του σε ρυθμούς και μελωδικά σχήματα, αλλά και η απόκοσμη φαντασία του που σαν να αίρεται κάποιες στιγμές πέραν του χώρου και του χρόνου. Ο Βάινμπεργκ από την άλλη είναι δέσμιος του χώρου και του χρόνου του, δέσμιος των δεινών που υπέστη ο ίδιος και όλη η ανθρωπότητα μέσα στη λαίλαπα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Και η μουσική του ξεπηδά από την ανάγκη να αφυπνίσει τις συνειδήσεις και να πει μουσικά ένα ηχηρό «ποτέ ξανά».
Τετάρτη 28 Αυγούστου 2024 – ΣΥΝΑΥΛΙΑ 2
Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort
ΡΟΜΠΕΡΤ ΣΟΥΜΑΝ (1810 – 1856)
Εικόνες παραμυθιού (Märchenbilder) για βιόλα και πιάνο, έργο 113
Milena Simović, βιόλα
George Xiaoyuan Fu, πιάνο
ΝΤΜΙΤΡΙ ΣΟΣΤΑΚΟΒΙΤΣ (1906 – 1975)
Κοντσερτίνο για δύο πιάνο σε λα ελάσσονα, έργο 94
Τίτος Γουβέλης, πιάνο
George Xiaoyuan Fu, πιάνο
ΙΓΚΟΡ ΣΤΡΑΒΙΝΣΚΥ (1882 – 1971)
Τρία μέρη από τον «Πετρούσκα»
Βασίλης Βαρβαρέσος, πιάνο
ΑΝΤΟΝΙΝ ΝΤΒΟΡΖΑΚ (1841 – 1904)
Τρίο με πιάνο αρ.4 σε μι ελάσσονα, έργο 90 “Dumky”
Roman Simović, βιολί
Τιμόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν, βιολοντσέλο
George Xiaoyuan Fu, πιάνο
Τα παραμύθια, ως αποστάγματα λαϊκής σοφίας, έχουν κάτι το οικουμενικό και πανανθρώπινο, από όποια χώρα και αν προέρχονται. Τα έργα της συναυλίας αυτής λοιπόν μας αφηγούνται με τον τρόπο τους μύθους. Ο Ντβόρζακ ξετυλίγει μύθους από σλάβικες επικές μπαλάντες, που εναλλάσσουν το πένθιμο με το χαρμόσυνο, ο Στραβίνσκυ αφηγείται τις περιπέτειες του Πετρούσκα, μιας μαριονέτας που ζωντανεύει και ερωτεύεται, ενώ ο Σοστακόβιτς με το Κοντσερτίνο (που έγραψε για να παίζει με τον γιο του) εξιστορεί αθώα παιδικά παραμύθια. Από την άλλη, ο Γερμανός Ρόμπερτ Σούμαν σκόπιμα δεν αποκαλύπτει τις πηγές της έμπνευσής του αλλά μέσα από την καθαρόαιμα ρομαντική γραφή του αφήνει τη φαντασία μας ελεύθερη να μεταφερθεί σε εποχές και κόσμους ξεχασμένους, σε ηρωικές μάχες και αγνούς έρωτες με πριγκίπισσες και πριγκιπόπουλα…
Παρασκευή 30 Αυγούστου 2024 – ΣΥΝΑΥΛΙΑ 3
Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort
ΣΕΡΓΚΕΪ ΠΡΟΚΟΦΙΕΦ (1891 – 1953)
Κουιντέτο σε σολ ελάσσονα, έργο 39 για όμποε,
κλαρινέτο, βιολί, βιόλα και κοντραμπάσο
Μακρίνα Τρούλλου, όμποε
Παναγιώτης Γιαννάκας, κλαρινέτο
Roman Simović, βιολί
Milena Simović, βιόλα
Κωνσταντίνος Σηφάκης, κοντραμπάσο
ΣΕΡΓΚΕΪ ΠΡΟΚΟΦΙΕΦ (1891 – 1953)
Σονάτα για δύο βιολιά σε ντο μείζονα, έργο 56
Josef Špaček, βιολί
Roman Simović, βιολί
ΦΕΛΙΞ ΜΕΝΤΕΛΣΟΝ (1809 – 1847)
Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 6 σε φα ελάσσονα, έργο 80
Roman Simović, βιολί
Josef Špaček, βιολί
Milena Simović, βιόλα
Άγγελος Λιακάκης, βιολοντσέλο
Ο Σεργκέι Προκόφιεφ ζώντας και δραστηριοποιούμενος για αρκετά χρόνια στο Παρίσι «ρούφηξε» την παρισινή μουσική πρωτοπορία διυλίζοντάς τη μέσα από τις γνήσια ρωσικές καταβολές της μουσικής του προσωπικότητας. Τα δύο έργα του που παρουσιάζονται στη συναυλία, καρποί εκείνης ακριβώς της εποχής της ζωής του, αναδεικνύουν πράγματι το ευρύ φάσμα της έμπνευσής του και την πολυσύνθετη μουσική του γλώσσα, που εξισορροπεί το λυρικό με το γκροτέσκο. Πλάι τους ίσταται ένα από τα πιο συγκινητικά κουαρτέτα του αιώνα του Ρομαντισμού, το Έκτο του Μέντελσον, που αν και είναι ένας θρήνος για τον θάνατο της αδελφής του, ξεπερνά τους περιττούς συναισθηματισμούς και εστιάζει στη νηφάλια, πνευματώδη εκφραστικότητα.
Σάββατο 31 Αυγούστου 2024 – ΣΥΝΑΥΛΙΑ 4
Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort
ΑΡΑΜ ΧΑΤΣΑΤΟΥΡΙΑΝ (1903 – 1978)
Τρίο για βιολί, κλαρινέτο και πιάνο
Josef Špaček, βιολί
Παναγιώτης Γιαννάκας, κλαρινέτο
Βασίλης Βαρβαρέσος, πιάνο
ΦΡΑΝΤΣ ΣΟΥΜΠΕΡΤ (1797 – 1828)
Οκτέτο σε φα μείζονα, D.803, για κλαρινέτο, φαγκότο, κόρνο,
δύο βιολιά, βιόλα, βιολοντσέλο και κοντραμπάσο
Παναγιώτης Γιαννάκας, κλαρινέτο
Rui Lopes, φαγκότο
Άγγελος Σιωράς, κόρνο
Γιώργος Δεμερτζής, βιολί
Noé Inui, βιολί
Γιάννης Μαγειρόπουλος, βιόλα
Άγγελος Λιακάκης, βιολοντσέλο
Κωνσταντίνος Σηφάκης, κοντραμπάσο
Ένας αιώνας περίπου (1824-1932) χωρίζει τα δύο έργα της συναυλίας. Αλλά τα ενώνει η διάθεση των δύο συνθετών να διεισδύσουν στη μουσική της εποχής και του τόπου τους και ειδικά στην πιο ανάλαφρη και διασκεδαστική πλευρά της εμποτίζοντάς την βεβαίως με τη σοβαρότητα της γεμάτης φινέτσα και ευφυία τέχνης τους. Ο Σούμπερτ στη Βιέννη του 19ου αιώνα ακολουθεί με το Οκτέτο του τα πρότυπο του αριστουργηματικού Σεπτέτου του Μπετόβεν, ενώ ο Χατσατουριάν, φοιτητής ακόμα στο Ωδείο της Μόσχας, έχει πλήρως συνειδητοποιήσει την ομορφιά και την αλήθεια που μπορεί να αντλήσει από το στιλ της παραδοσιακής μουσικής της Αρμενίας και πάνω σε αυτή συνθέτει το γεμάτο ζωντάνια Τρίο του για έναν ασυνήθιστο τότε συνδυασμό οργάνων.
Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2024 – ΣΥΝΑΥΛΙΑ 5
Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort
ΓΙΟΧΑΝΕΣ ΜΠΡΑΜΣ (1833 – 1897)
Παραλλαγές πάνω σε ένα θέμα του Χάυντν για δύο πιάνα, έργο 56b
ΒΙΤΟΛΝΤ ΛΟΥΤΟΣΛΑΦΣΚΙ (1913 – 1994)
Παραλλαγές πάνω σε ένα θέμα του Παγκανίνι για δύο πιάνα
ΣΕΡΓΚΕΪ ΡΑΧΜΑΝΙΝΟΦ (1873 – 1943)
Σουίτα αρ.1 για δύο πιάνα σε σολ ελάσσονα, έργο 5 “Fantaisie-tableuax”
Βασίλης Βαρβαρέσος, πιάνο
Τίτος Γουβέλης, πιάνο
Το πιάνο ως γνήσια πολυφωνικό όργανο, είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με έναν πλούσιο, συμφωνικών διαστάσεών ήχο, αλλά και με την έντονη δεξιοτεχνική λάμψη, που τόσο συχνά δεσπόζει στο ρεπερτόριό του. Όταν μάλιστα δύο πιάνα καλούνται να συνυπάρξουν και να συμπορευθούν και μάλιστα στην υπηρεσία σπουδαίων μουσικών συλλήψεων, το ηχητικό αποτέλεσμα δεν μπορεί παρά να είναι κατακλυσμιαίο και σαρωτικό. Σε αυτή την αίσθηση στόχευσε ο Μπραμς με τις μεγαλοπρεπείς παραλλαγές του, ο Ραχμάνινοφ με την αισθησιακή, έντονα ερωτική Πρώτη του Σουίτα αλλά και ο κορυφαίος Πολωνός συνθέτης του 20ου αιώνα, Βίτολντ Λουτοσλάφσκι με τις παραλλαγές του σε ένα θέμα του Παγκανίνι, που αποτελούν ένα από τα δημοφιλέστερα έργα για δύο πιάνα όλων των εποχών.
Τρίτη 3 & Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2024 – ΣΥΝΑΥΛΙΑ 6 & 7
Θέατρο Αρχαίας Άπτερας
ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770 – 1827)
Σεπτέτο σε μι ύφεση μείζονα, έργο 20, για κλαρινέτο, φαγκότο, κόρνο,
βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο και κοντραμπάσο
Παναγιώτης Γιαννάκας, κλαρινέτο
Rui Lopes, φαγκότο
Άγγελος Σιωράς, κόρνο
Noé Inui, βιολί
Αντώνης Τζιβένης, βιόλα
Άγγελος Λιακάκης, βιολοντσέλο
Κωνσταντίνος Σηφάκης, κοντραμπάσο
ΠΙΟΤΡ ΙΛΙΤΣ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΥ (1840 – 1893)
Σεξτέτο εγχόρδων σε ρε ελάσσονα, έργο 70
«Ανάμνηση από τη Φλωρεντία» (Souvenir de Florence)
Noé Inui, βιολί
Γιάννης Μαγειρόπουλος, βιολί
Γιώργος Δεμερτζής, βιόλα
Αντώνης Τζιβένης, βιόλα
Άγγελος Λιακάκης, βιολοντσέλο
Τιμόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν, βιολοντσέλο
Το Σεπτέτο του Μπετόβεν, αν και έργο σχετικά νεανικό και μακριά ακόμα από τα σφοδρά πάθη και τη στιβαρή δραματικότητα που τόσο έντονα χαρακτηρίζουν μεταγενέστερα έργα του, ήταν ένα από τα δημοφιλέστερα έργα του όσο ζούσε – και παραμένει μέχρι σήμερα, χάρη στη φρεσκάδα των θεμάτων του και τη ζωντάνια της πλοκής ανάμεσα στους εκτελεστές του. Κάτι ανάλογο ισχύει και στο Σεξτέτο του Τσαϊκόφσκι, μόνο που εδώ ο συνθέτης, στας δυσμάς του βίου του, αναζητά τη χαμένη του αθωότητα στην αθάνατη ιταλική μελωδικότητα καταδυόμενος παράλληλα και στα ερεβώδη βάθη της παθιασμένης ρωσικής ψυχής του.
ΟΙ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΠΤΕΡΑ ΕΝΤΑΣΣΟΝΤΑΙ
ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΡΗΤΗΣ – ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ
& ΤΗΝ ΕΦΟΡΕΙΑ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ.
Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου
Ακολούθησε το Stage News στο Google news και μάθε όλα τα τελευταία νέα.